El perllongament de la xarxa del tramvia de Barcelona per l’avinguda Diagonal entre les Glòries i Verdaguer, que en el futur ha d’arribar fins a Francesc Macià i connectar el TramBesòs amb el TramBaix, portava lligada l’adquisició de tres nous combois per reforçar el servei. El primer d’aquests tramvies ha arribat la matinada d'aquest dijous a les cotxeres del TramBesòs, situades a Sant Adrià de Besòs, procedent de la planta d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda, on ha estat construït. Es preveu que aquesta i les dues unitats que es troben en fase la final de fabricació, de la nova sèrie 311, puguin començar a entrar en servei durant el primer trimestre de 2025.
De moment, aquest nou tramvia començarà una fase de proves en les que haurà de superar les proves d’integració amb la infraestructura tramviària, que es farà sense passatgers i fora de l’horari comercial. Amb aquestes adquisicions s’incrementarà la flota actual de 18 tramvies fins als 21 per tal de prestar servei a les línies T4, T5 i T6 resultants de la primera fase de connexió tramviària per la Diagonal, que ha suposat l’arribada de la línia T4 fins a Verdaguer. Els nous combois tenen una estètica similar a la de la flota actual del Tram però de línies més modernes tant en l’interior com en l’exterior.
Adaptats a la catenària soterrada
A diferència dels tramvies actuals, que van passar per una fase d’adaptació a la catenària soterrada instal·lada al nou traçat entre Glòries i Verdaguer, aquestes noves unitats ja s’han fabricat directament per poder captar energia tant amb catenària aèria com amb la soterrada, el sistema amb el qual circulen els tramvies pel nou tram per l’avinguda Diagonal. Es tracta d’un mode d’alimentació contínua per terra basat en un tercer carril enrasat a la superfície que proporciona energia als tramvies exclusivament al seu pas de forma contínua i segura.
Així mateix, els nous tramvies incorporen noves prestacions derivades del compliment de la normativa vigent, entre les quals destaquen el compliment dels codis d’accessibilitat i les millores tecnològiques gràcies a la incorporació de motors de major eficiència. Amb l’objectiu de millorar l’experiència dels usuaris, la superfície de les finestres dels tramvies ha estat ampliada per una major visibilitat del passatge cap a l’exterior i els espais interiors han estat dissenyats amb criteris d’inclusió, confort i seguretat. Els nous combois també incorporen pantalles d’informació al viatger, il·luminació LED i un nou sistema de climatització que optimitza la seva qualitat de l’aire.
Augment de la demanda d’un 30%
Cal tenir en compte que des de l’entrada en servei del nou tram de Glòries a Verdaguer per l’avinguda Diagonal el passat novembre, la demanda del TramBesòs ha augmentat un 30%, fins a les 44.000 validacions en dia feiner. De fet, els primers dies la demanda va pujar de manera espectacular amb un increment de les validacions proper al 40% en el primer mes d’explotació, comparat amb les mateixes dates de l’any anterior. Els dies de major afluència de viatgers van ser el 28 i el 29 de novembre del 2024 (un dijous i un divendres), amb 46.372 i 46.976 validacions, respectivament.