Les obres de la Superilla de l’Eixample de Barcelona continuen avançant i a partir del divendres 18 de novembre es viurà un canvi de primera magnitud en el marc de la conversió de quatre carrers en Eixos Verds. Aquest dia els quatre carrers afectats, en especial Consell de Cent perquè és el més extens, però també Girona, Rocafort i Comte Borrell, deixaran de ser carrers continus per al trànsit rodat, és a dir, no es podrà circular en línia recta sinó que les mateixes obres obligaran els conductors a girar en cada intersecció d’illa, amb la intenció de treure el màxim de cotxes dels carrers que s’han de convertir en Eixos Verds. Aquestes restriccions no afectaran bicicletes i patinets elèctrics.
Segons ha informat aquest dimarts el Gerent Adjunt de Mobilitat i Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona, Manuel Valdés, aquesta mesura no s’havia implantat fins ara perquè les obres no ho demanaven, però ara s’ha arribat a un punt que ja és necessari fer-ho. A efectes pràctics això voldrà dir que cotxes i motos particulars es veuran obligats a girar i sortir dels carrers en obres a cada illa. “La mateixa configuració del carrer i la distribució de l’espai físic condicionarà que la sortida dels vehicles estigui encarada a fer el gir”, ha precisat Valdés. Amb aquests canvis es persegueix avançar en les obres però també avançar en la configuració final dels Eixos Verds on només es podrà accedir en vehicle privat en condicions concretes, com accessos a pàrquings o tasques de càrrega i descàrrega.
Cada cop menys cotxes
De fet, si abans de la implantació d’un carril d’urbanisme tàctic durant la pandèmia per un carrer com Consell de Cent circulava una mitjana diària d’uns 16.000 cotxes -tot i que amb diferències segons el tram- aquella primera reducció ja va suposar que 7.000 cotxes deixessin de passar pel carrer, quedant en uns 9.000, que, amb l’inici de les obres s’han reduït a uns 6.500/7.500, i que ara es preveu que es reduiran de forma dràstica, ja que els carrers afectats deixaran de ser útils per travessar l’Eixample. Ara bé, tot i que l’Ajuntament no ho ha volgut verbalitzar, el temor és que els vehicles que utilitzen els Eixos Verds s’acabin desplaçant a vies que no estan afectades, com Gran Via i València en el cas de Consell de Cent, augmentant el col·lapse d’aquests vials. De fet, el govern municipal es resisteix a oferir rutes alternatives per evitar els carrers afectats.
En tot cas, des del govern municipal s’insisteix a que la implantació d’aquestes noves restriccions, que ja seran definitives, estarà acompanyada per campanyes informatives, cosa que no treu la previsió que els primers dies pugui haver-hi “situacions de confusió”. De fet, s’assenyala que tot i que continuar recte no serà possible, tampoc no serà del tot impossible, ja que està previst que sí que hi puguin passar els vehicles d’emergència, tot i que hauran de fer alguns girs. Si ho fan els vehicles privats, segons ha apuntat Paco Alcañiz, director tècnic adjunt de BIMSA i responsable de les obres, es tractarà d’“incorreccions voluntàries” que implicaran fer diversos girs i saltar-se senyals.