La reurbanització de la Via Laietana ha generat controvèrsia des de molt abans de l’inici de les obres, però ara que han començat, encara es fan més evidents les queixes de veïns i usuaris. També de grups polítics que manifesten la seva clara oposició al projecte. Fa uns dies va ser el Partit Popular, qui va demanar la paralització de les obres, i aquest dijous ha estat Junts per Catalunya, qui ha anat encara una mica més lluny. La presidenta del grup municipal de JxCat a l’Ajuntament de Barcelona, Elsa Artadi, ara ja centrada en exclusiva a la ciutat un cop ha deixat de ser portaveu del partit, s’ha compromès a “revertir” les obres a la primera ocasió que tinguin per fer-ho.

“Ens comprometem a canviar-lo immediatament quan arribem al govern municipal l’any vinent”, ha exclamat Artadi en referència a la reurbanització de la Via Laietana, tot apuntant “l’oposició frontal” del seu partit a un projecte que, segons Junts, “ofega la ciutat, és frívol i amb greus conseqüències”. De fet, Artadi ha apuntat que restringir el trànsit a la Via Laietana serà tancar Ciutat Vella com si volguessin “recuperar les muralles del segle XIX” i ha alertat que, a més, significarà desviar la congestió a altres vies: “El trànsit de la Via Laietana se l’hauran de menjar, literalment, els veïns del Paral·lel i el passeig de Sant Joan”.

Possibles irregularitats

Artadi encara ha anat més lluny i ha advertit que el procés de reurbanització s’ha fet “des de la imposició” i en contra dels veïns. “No es pot fer aquesta gran transformació com si s’arreglés un forat a la vorera”, ha indicat que des de l’ajuntament “s’estan saltant tràmits i procediments per les presses que tenen”, i ha lamentat que no es fes un procés participatiu de gran abast o una modificació del PGM. Per tot plegat, ha deixat la porta oberta a estudiar si hi ha hagut alguna irregularitat denunciable. Així mateix, Artadi ha defensat que malgrat que l’obertura de la Via Laietana va ser “transformadora i traumàtica”, la necessitat d’obrir-la, és a dir connectar l’Eixample amb el port “segueix sent la mateixa”.

A més, la candidata de Junts a l’alcaldia en les eleccions de maig del 2023, ha assenyalat que el govern municipal no pot cometre “la frivolitat de tallar un carrer i pensar que els cotxes s’evaporaran”. De fet, ha assenyalat que no hi ha cap mesura de “replantejament dels voltants”, és a dir, que no hi ha cap estudi de com “s’absorbiran entre 50.000 i 100.000 vehicles que fan servir la Via Laietana segons els dies”, i ha assenyalat que això ho patiran els veïns del passeig Picasso, el passeig de Sant Joan i el Paral·lel. “Només cal veure el flux de vehicles un divendres, de baixada, i un diumenge, de pujada”, ha insistit Artadi, que recorda que la Via Laietana serveix també per accedir a la ronda Litoral.

 

El tramvia, com “posar un tren al mig de la ciutat”

Així mateix, Artadi s’ha posicionat en contra de la connexió del tramvia per la Diagonal, un cop aquesta mateixa setmana han començat les obres en una primera fase, entre Glòries i Verdaguer. En aquest sentit, ha recordat que Junts sempre s’ha posicionat en contra i ha insistit que “posar un tren per mig de la ciutat és mala idea”. “És com posar la xarxa de metro en superfície”, ha afegit. També ha recordat que al referèndum del 2010 la ciutadania “ja es va posicionar en contra, i ara, sense tornar a consultar, ho tiren endavant”. Per tant, un eventual govern liderat per Artadi no donaria suport a la connexió dels tramvies.