La fi de les bonificacions estatals al transport públic un cop el Congrés ha rebutjat la convalidació del decret que les prorrogava, no afectarà, inicialment, els preus del transport públic gestionats per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona, l’ens que gestiona les tarifes entre els diversos operadors de Barcelona i l’àrea metropolitana, entre els quals TMB, però no Rodalies. Segons fonts de l’ATM citades per Betevé, “tot seguirà igual”, malgrat que l’Estat deixi de pagar la seva part de les bonificacions, que eren d’un 30% en títols com la T-usual i la T-jove, que estaven complementades amb un 20% més per part de la mateixa ATM.
Amb tot, queda pendent definir com es mantindran els preus actuals amb bonificacions del 50% dels títols més recurrents, com les ja esmentades T-usual i T-jove un cop hagi desaparegut el 30% que aportava l’Estat i que, aparentment, hauria d’assumir l’ATM -ens consorciat pel Govern, l’Ajuntament de Barcelona i l’àrea Metropolitana de Barcelona- o una de les parts que la constitueixen. Cal recordar que, amb l’augment tarifari del 2025, aplicat des del 15 de gener, la T-usual té un preu total de 44 euros, però els usuaris només paguen la meitat, 22 euros.
També cal tenir en compte que tant el Govern com l’Ajuntament de Barcelona s’havien pronunciat, abans d’anunciar-se la pròrroga de les bonificacions per al primer semestre del 2026, a favor de mantenir-les a l’espera d’un nou sistema d’ajudes als usuaris vulnerables de cara al segon semestre del 2026. En tot cas, el rebuig per part del Congrés a validar les ajudes estatals ha suposat un canvi sobtat en les tarifes que afectarà principalment els usuaris de Rodalies Renfe, que sí que veuran els preus incrementats de forma immediata.
Tant és així que, en termes de mobilitat a l’àrea metropolitana de Barcelona es poden originar canvis immediats amb un transvasament d’usuaris del tren -que fins ara tenia abonaments recurrents gratuïts- cap a altres sistemes de transport, com els busos interurbans, que sí que estan sota el paraigua tarifari de l’ATM i, per tant, un cop desaparegui la gratuïtat de Rodalies, seran una opció més econòmica.
Això sí, pel que fa als descomptes aplicats a Rodalies Renfe, serveis ferroviaris Avant i autobusos estatals, el ministeri de Transports ja ha anunciat que la venda de títols gratuïts queda congelada i a partir d’aquest dijous ja no estaran a la venda, tot i que els abonaments ja comprats seguiran sent vàlids. Per tant, a partir de dijous, els usuaris de Renfe hauran de pagar els abonaments segons la tarifa no bonificada.