Autobusos clàssics han desfilat aquest diumenge pels carrers de Barcelona per divulgar el patrimoni català. Una quinzena de vehicles històrics han recorregut l'avinguda del Paral·lel des de la plaça d'Espanya a les Drassanes per mostrar als aficionats algunes joies històriques del segle XX. Concretament, s'ha pogut veure un Hispano Suiza de 1909, un Tilling-Stevens de 1922, un nord-americà Dodge 265, un Chausson 59, un ACLO de dos pisos, un minibús 4224 i tres models tradicionals de Pegaso. Abans de treure'ls a passejar, els vehicles s'han exhibit dos dies a l'avinguda de Maria Cristina en el marc de l'Exposició d'Autobusos Clàssics. Els vehicles històrics han estat acompanyats pels autobusos d'última tecnologia —gas natural comprimit, híbrids i elèctrics purs, o hidrogen— incorporats recentment a la flota de TMB.

Autobusos del segle XX restaurats i en perfecte estat

En declaracions a l'ACN, l'organitzador de l'Exposició d'Autobusos Clàssics de Barcelona, Andreu Susany, ha explicat que tots els autobusos han estat restaurats i que la gran majoria estan "en perfecte estat de marxa". De fet, n'hi ha alguns que s'han utilitzat en rodatges de pel·lícules i anuncis. "Són busos que desperten records de joventut a molta gent, i els que no són tan grans se sorprenen de veure vehicles vintage", ha dit Susany, que ha insistit que aquests vehicles configuren "la història viva del segle XX". 

"Fills de la seva època"

Anant al detall, l'organitzador de l'exposició ha confessat que tot i l'encant que desprenen, aquests busos no eren gens còmodes. "Avui en dia estem acostumats a busos molt més confortables, silenciosos i ecològics", ha apuntat. En canvi, els antics "complien la funció essencial de moure la gent d'un costat a l'altre, però tenien les seves mancances", ha destacat, afegint que eren "fills de la seva època".

Divulgar el patrimoni històric i industrial català

Susany ha explicat que l'objectiu final de la trobada és fer divulgació del patrimoni històric i industrial català. "Pegaso, per exemple, era una empresa que va fabricar molt a Mataró. Els busos actuals són herència dels fabricats allí als anys 60 i 70", ha recordat. 

En el marc de la trobada, l'organització ha fet accessible al públic un simulador de conducció d'autobusos (Els Amics del Bus), un simulador de bolcat (APEC Centre de formació de conductors) i ha oferit visites guiades a l'exposició on experts en la matèria han narrat la història dels vehicles. Per als més petits, han habilitat el JoveBus, un bus escolar clàssic dels Estats Units on dibuixar, pintar i jugar. Aquesta iniciativa va néixer fa 14 anys com a Ral·li de Busos Clàssics Barcelona-Caldes de Montbui.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!