Mantenir el motor d’un vehicle engegat mentre no se circula, en ocasió d’una parada més o menys llarga, és a dir, mantenir-lo al ralentí, és una molèstia auditiva que, quan és molt repetitiva, pot generar problemes de salut, i encara més si es tracta d’un vehicle de grans dimensions, com ara un autobús. En el marc del dret al descans veïnal, el Síndic de Greuges de Barcelona ha reclamat a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que eviti que els conductors de bus s’estiguin aturats a les parades més de dos minuts amb els motors encesos, una situació que passa especialment en aquelles parades d’origen i final de les línies.

En concret, la parada d’origen i final de la línia d’autobús urbà H6 situada al carrer del Pare Manyanet de Sant Andreu, davant l’estació de Metro d’Onze de Setembre, ha motivat queixes per les molèsties que causen les aturades perllongades i amb el motor en marxa dels busos d’aquesta línia i ha comportat la petició de la sindicatura barcelonina a TMB, apuntant que aquesta situació, que es manté des de 2022, contravé l’Ordenança de medi ambient municipal, que estableix que “llevat de situacions de congestió de trànsit, està prohibit que els vehicles aturats o a altres espais públics romanguin amb els motors en marxa durant més de dos minuts”.

Segons ha informat la sindicatura aquest divendres, el motiu principal de la queixa és el soroll que se’n deriva, però també hi ha una clara afectació sobre la contaminació atmosfèrica i, per tant, sobre el dret al medi ambient. En aquest sentit, es recorda que a l’àrea metropolitana els índexs de pol·lució, que tenen una clara relació amb el trànsit rodat, continuen per sobre del que recomana l’Organització Mundial de la Salut (OMS), si bé hi ha una tendència descendent, a més d’afegir que TMB té l’obligació de fer complir l’Ordenança de medi ambient pel que fa als conductors d’autobús.

En aquest sentit, segons la sindicatura, TMB ja ha detectat el problema i ha dut a terme diverses mesures per fer-hi front com reunions periòdiques a la cotxera per recordar als conductors l’obligació de complir l’Ordenança i apagar els motors; posar en coneixement al personal de conducció de les queixes sobre aquest fet; reforç dels avisos des del Centre de Control de Bus; explicació en les reunions de formació i reunions telemàtiques, i advertiment verbal a la persona conductora que ha comès la infracció, ja que no consta que s’hagi tramitat cap expedient sancionador ni disciplinari contra aquesta conducta, ja que, segons TMB, no hi ha cap prova que ho acrediti. 

Queixes similars en altres punts

Així mateix, la Sindicatura apunta que ha rebut diverses queixes per la mateixa causa, com la que afecta la parada d’origen-final de la línia 59 ubicada a la Gran Via de Carles III, de la qual en va fer una resolució el novembre passat en la que recomanava a TMB renovar la flota d’autobusos i apostar per vehicles menys contaminants i més silenciosos, un punt sobre el qual es torna a incidir en la resolució relativa a la línia H6.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!