Que Barcelona és una ciutat de motos és un fet inqüestionable, i n’hi ha prou amb observar la quantitat de vehicles que circulen pels carrers de la ciutat cada dia, en contrast amb les que ho fan en qualsevol altra gran capital europea, fins i tot més que Roma si es compta en motos per habitant. Per això, i amb l’horitzó de les eleccions municipals d’aquí a sis setmanes, l’entitat Motoristes per Barcelona, constituïda en lobby de defensa dels usuaris de la moto, ha fet valer el seu poder recordant que a la ciutat hi ha 350.000 motoristes censats, una xifra que els converteix en “el col·lectiu més important per decidir les eleccions”, un argument que l’expilot i empresari del sector Jaume Alguersuari (pare) ha defensat davant de cinc alcaldables en un col·loqui sobre el paper de la moto a la ciutat.

La trobada tenia la intenció de reivindicar Barcelona com ‘la ciutat de les motos’, tal com s’indicava en el títol de l’acte, i per conèixer els punts de vista dels alcaldables sobre la situació, però també per transmetre’ls les seves demandes en favor de la motocicleta. Cinc alcaldables han respost a la crida, entre ells Xavier Trias (Trias per Barcelona), Jaume Collboni (PSC) i Daniel Sirera (PP), i amb dues clamoroses absències, les d’Ada Colau (Barcelona en Comú) i Ernest Maragall (ERC). Els cinc candidats assistents han reivindicat el paper de la moto i els motoristes a la ciutat, mentre que la no assistència de Colau i Maragall ha fet impossible conèixer una opinió que els motoristes han pressuposat com a contrària.  

En un acte conduït pel periodista Ramon Pellicer, el president de Motoristes per Barcelona, Gregori Hidalgo, ha fet valer el gruix del nombre de motoristes per recalcar que aquesta fan una “valuosíssima aportació de la moto a la mobilitat de la ciutat, amb mig milió de trasllats al dia” i ha reivindicat que per a la millora de la mobilitat a Barcelona, “la moto forma part de la solució i no del problema”. Per la seva banda, l’expilot Sete Gibernau ha afirmat que Barcelona té “la mida perfecta” per ser una ciutat de motos i que l’ús d’aquest vehicle és “llibertat, eina de treball i motor d’ocupació”, a més de recordar que els “motoristes també són vianants”.

Cinc alcaldables han participat en l'acte 'Barcelona, la ciutat de les motos' / Foto: David Zorrakino - Europa Press

En tot cas, ha estat Jaume Alguersuari (pare), fundador de la revista de referència del sector, ‘Solo Moto’, l’autèntic dinamitzador de l’acte, que en el seu parlament, i visiblement emocionat, ha posat en la balança la capacitat dels motoristes de decantar amb el seu vot a les eleccions del 28 de maig el color polític del proper govern municipal. “Som 350.000 motoristes”, ha assenyalat, “el col·lectiu més important per decidir les eleccions”. A més d’apuntar que l’absència de dos partits ha estat perquè no volien enviar el cap de llista, condició irrenunciable per participar-hi, ha fet una petició directa als cinc alcaldables, “assajar durant sis mesos que les motos circulin pel carril bus”, una petició que ha comptat amb el suport d'un sonor aplaudiment per les aproximadament 300 persones que ocupaven el Teatre de l’Eixample, espai on s’ha realitzat l’acte.

Propostes dels alcaldables

Pel que fa a les intervencions dels principals candidats, l’alcaldable Trias s’ha compromès a desenvolupar un pla de motos i ha defensat el paper d’aquests vehicles com a essencial en la mobilitat sostenible. Pel que fa a Collboni i Sirera, tots dos han fet gala de la seva condició de motoristes en actiu accedint a l’escenari amb el casc al braç. Collboni ha proposat impulsar subvencions a particulars per convertir les motos de combustió en elèctriques i Sirera ha assenyalat la intenció de permetre aparcar motos entre arbres. Per la seva banda, Eva Parera, de Valents ha proposat ancoratges als aparcaments de motos per millorar la seguretat i Anna Grau, de Ciutadans, ha proposat eliminar obstacles de la calçada.