Amb mesos de retard, però ja hi ha data per a l’obertura del túnel de Glòries en sentit Llobregat. Inicialment, s’havia d’obrir el novembre passat, després va ser a principis d’any i finalment serà ja a l’abril. En concret, i segons ha informat l’Ajuntament de Barcelona, serà la nit del 2 al 3 d’abril quan entrarà en servei el sentit del túnel que encara quedava pendent, alliberant així de manera definitiva tot l’espai que ara ocupen els vehicles en superfície. Amb els dos sentits del túnel ja oberts finalitzarà una de les obres de més complexitat tècnica que s’han dut a terme a la ciutat.

La previsió és posar la infraestructura en marxa la nit de dissabte a diumenge. A última hora del dissabte 2 d’abril la Guàrdia Urbana de Barcelona iniciarà els desviaments de trànsit i començaran els treballs d’implantació de la nova configuració viària. Si les condicions meteorològiques ho permeten, la previsió és finalitzar-los completament al llarg de la nit, moment en el qual ja podran accedir els primers vehicles. L’objectiu és que el túnel en sentit Llobregat estigui plenament operatiu a l’entorn de les 8:00 hores del diumenge 3 d’abril. Amb tot, la prova de foc serà l’endemà, el dilluns 4, quan la nova infraestructura es posarà a prova amb el trànsit d’un dia feiner.

 

Modificacions a la mobilitat actual

L’obertura del túnel en sentit Llobregat comportarà modificacions a la mobilitat d’aquest àmbit, que afectaran tant als usuaris del túnel com als vehicles que es desplacin a l’entorn de la plaça de les Glòries. La principal novetat és l’eliminació dels carrils de circulació en superfície que quedaven a la Gran Via, entre el carrer Bilbao i el carrer Padilla. En aquest àmbit no hi haurà trànsit de pas i només podran desplaçar-se pels laterals els vehicles de veïns, serveis, transport públic o d’emergència (tram Bilbao-Independència i tram Castillejos-Padilla).  La superfície de la plaça de les Glòries quedarà completament prohibida al trànsit privat permetent el pas a vianants, bicicletes i transport públic (autobusos i taxis). 

La nova mobilitat prevista / AjBCN

Amb la nova configuració viària els vehicles que circulin pel túnel, en sortir, tindran l’opció de pujar pel carrer Padilla (carril dret) o bé pel carrer Marina (carril central). En línia recta per la Gran Via, des del carril esquerre, només hi podran circular els autobusos. Abans d’entrar al túnel, a l’altura de la rambla de Poblenou, hi haurà una sortida cap al lateral de la Gran Via exclusiva per als autobusos i els taxis. La resta de vehicles que circulin per la C-31 i vulguin accedir al lateral de la Gran Via hauran d’utilitzar la sortida 207 Bac de Roda/Poblenou.  

Les modificacions provocaran l’eliminació de l’actual gir des de l’àmbit central de la Gran Via en sentit Llobregat cap al carrer de la Independència. Els vehicles que feien servir aquest itinerari per connectar amb el carrer Aragó tindran dues opcions: sortir per la sortida 207 Bac de Roda/Poblenou, continuar per Bac de Roda i després girar cap a Aragó o Mallorca; o bé seguir a la C-31 cap a l’interior del túnel i arribar a Aragó a través de Padilla o Marina. A més, el carrer de la Llacuna quedarà sense connexió amb la Gran Via en sentit Llobregat i únicament restarà operatiu un carril per accedir al lateral mar, en sentit Besòs (guals i serveis). En el tram entre el carrer del Perú i la Gran Via, el carrer Llacuna es pacificarà i es permetrà la circulació només per ús veïnal i per accedir a la zona de càrrega i descàrrega del centre comercial.

Carril bus al túnel 

De la mateixa manera que el túnel en sentit Besòs, el sentit Llobregat comptarà també amb un nou tram de carril bus que permetrà que els autobusos que vinguin del carril bus de la C31 puguin enllaçar amb el de la Gran Via, travessant Glòries i  arribant fins al centre de la ciutat amb un carril. Cal tenir en compte que cada dia entren per aquesta via més de 250 autocars, incloent-hi els interurbans, regulars i discrecionals i en surten una xifra similar, el que suposa 15.000 persones d’entrada i 15.000 més de sortida movent-se amb transport col·lectiu.

El túnel en sentit Besòs es va obrir el novembre passat / Montse Giralt

Quant al trànsit privat, des de l’enderroc de l’anella viària ja s’ha produït una important disminució dels vehicles que circulaven per aquest àmbit passant dels 95.000 diaris (45.000 en sentit Llobregat i 50.000 en sentit Besòs) als actuals 78.000 vehicles diaris (43.000 en sentit Llobregat i 35.000 en sentit Besòs). Durant els primers dies de posada en servei del nou sentit del túnel, la Guàrdia Urbana de Barcelona reforçarà la seva presència a la zona. Atès el volum de modificacions viàries l’Ajuntament de Barcelona recomana fer ús del transport públic. En cas d’utilitzar el vehicle privat s’aconsella sortir amb temps i planificar un marge addicional per fer el desplaçament.