En el tram en funcionament de l’L9 Sud del Metro de Barcelona (Zona Universitària - Aeroport T1) hi ha algunes estacions que, malgrat formar part del recorregut en servei, no estan obertes, és a dir, que els trens hi passen però no efectuen parada. De fet, gairebé se les podria considerar estacions fantasma, però d’última generació. Al municipi del Prat de Llobregat n’hi ha dues, Terminal de Càrrega, situada entre les terminals T1 i T2 de l’aeroport i que tindrà un funcionament tècnic, i la Ribera, que es troba en un espai destinat a edificació d’habitatges però que actualment és un erm on no té cap sentit obrir, de moment, una estació de Metro que està conclosa al 98 per cent.

🚦 Així és el pla de mobilitat per a la reobertura escalonada de l’Spotify Camp Nou

El cas de la tercera estació és encara més peculiar. Es tracta de Camp Nou, una parada entre les estacions de Collblanc i Zona Universitària que forma part del tronc compartit amb l’L10 i que des de la inauguració de l’L9 Sud el 2016 ha vist com passen els trens d’aquesta línia sense efectuar parada, mentre que va quedar fora de la inauguració de l’L10 Sud el 2018, que té estació terme a Collblanc. L’estació Camp Nou, com el seu nom indica, està situada en l’àmbit de l’estadi del FC Barcelona i és per això una peça important de la futura mobilitat dels assistents als partits i altres actes que es facin a l’Spotify Camp Nou.

En el context de les obres del nou estadi blaugrana el club esportiu ja va mostrar el seu interès, el passat mes de maig, perquè aquesta estació entrés en servei com més aviat millor i va anunciar negociacions amb el Departament de Territori per accelerar la seva obertura. Aquest divendres i en el marc de la presentació del pla de mobilitat sostenible per al retorn dels partits al Camp Nou, el FC Barcelona ha reiterat la seva voluntat que aquesta estació entri en funcionament en un marge breu de temps, assegurant amb que amb aquesta obertura i la connexió amb FGC a Sarrià es produirà un “esclat de possibilitats”, en afirmació del director de mobilitat i sostenibilitat del FC Barcelona, Jordi Portabella.

Per què l’interessa aquesta estació al FC Barcelona?

L’existència d’una estació de Metro en l’àmbit del Camp Nou, que s’ubicarà a la confluència de les avingudes de Xile i del Doctor Marañón, tindrà l’efecte evident de millorar l’accés en transport públic a l’estadi, que ara compta, com a parades més properes, les de Collblanc (L5 i L10 Sud), Badal (L5), Zona Universitària (L3 i L9 Sud) i Palau Reial (L3), situant-se com la més propera de totes. Per això, segons ha afirmat Portabella, “ens agradaria tenir com més aviat millor la parada oberta del metro al Camp Nou”, al temps que ha insistit que continuen les converses amb Territori.

futures estacions de metro Camp Nou / Foto: Carlos Baglietto
Treballs de la futura estació de Metro de Camp Nou / Foto: Carlos Baglietto

Ara bé, el mateix Portabella ha admès que, de moment, no hi ha cap concreció sobre calendari més enllà de la bona sintonia amb Territori: “Vam tenir converses amb l’anterior secretari de mobilitat [Marc Sanglas, ERC] i amb el nou [Manel Nadal, PSC] també tenim reunions fluides”, això sí, tenint en compte que aquesta estació està en una “situació curiosa, ja que funcionen l’anterior i la posterior i la nostra està tancada”. De fet, l’estació, tot i que hi circulin trens, està afectada pels treballs de perforació del túnel que ha d’arribar fins a Lesseps. 

Això sí, Portabella va més enllà del simple fet de tenir una estació més propera i recorda que a més de la de Camp Nou, pel club és també important la connexió fins a Sarrià de l’L9, “perquè connectarà amb els Ferrocarrils del Vallès”, un fet que suposaria un canvi en la mobilitat dels aficionats de tota aquesta part de l’Àrea Metropolitana, tot un “esclat de possibilitats”, ja que permetria arribar al Camp Nou als usuaris d’FGC amb un únic transbord i sense haver d’entrar al centre de la ciutat. “La Generalitat ho entén perfectament”, ha insistit Portabella, que ha apuntat que la intenció, compartida amb Territori, és obrir l’estació “abans del que estava previst, sempre que les parades de la tuneladora ho permetin”.

Per què trigarà a obrir-se l’estació?

Ara bé, l’estació de Camp Nou, tot i aquesta “situació curiosa” a què feia referència Portabella, no està sense funcionament comercial per caprici. Actualment, aquesta estació s’utilitza com a pou d’extracció de tots els materials que generen els treballs d’excavació del túnel que ha de completar el tronc central de l’L9/L10. El mateix túnel entre Collblanc i zona Universitària, dividit en dues parts, té un doble ús, per un dels segments del túnel dona servei comercial a l’L9 i per l’altre segment funciona com a túnel d’extracció de materials, i aquesta és la raó per la qual l’estació Camp Nou no presta servei al públic.

Això significa que, llevat que es trobi una solució alternativa, aquesta estació no podrà entrar en servei fins que no s’acabi d’excavar el túnel pendent entre Mandri i Lesseps. En aquest sentit, cal tenir en compte que la tuneladora està ara aturada a l’estació de Mandri pendent d’un canvi en la roda de tall. A l’agost es va anunciar que aquesta aturada seria de catorze mesos fins que la tuneladora, amb capçal nou, pogués tornar a excavar. Això ha implicat un ajornament general dels plans d’obertura del tronc central, ja que el túnel que queda pendent d'1,6 quilòmetres no es començarà a excavar fins finals d’estiu del 2025, amb un mínim d’un any més de perforació.

20240802 OBRES TUNEL L9 MANDRI / Foto: Montse Giralt
La tuneladora, aturada al pou de la futura estació de Mandri / Foto: Montse Giralt

A falta de més concreció per part de Territori, el túnel pendent podria estar enllestit el 2026 i encara que aleshores es podria alliberar la servitud de l’estació Camp Nou, les previsions actuals són d’obrir el tronc central, que inclouria aquesta estació i també la de Sarrià, cap al 2030. En el millor dels casos, l’estació de Camp Nou, que està construïda en un 75% pel que fa a l’obra civil i en un 10% pel que fa a l’arquitectura, podria obrir una mica abans d’aquest 2030. De moment, però, les dates més properes d’obertura se situen l'any 2027 i just a l’altra banda de Lesseps, on el túnel ja està excavat i es preveu obrir aquell any les estacions de Guinardó | Hospital de Sant Pau, Plaça Maragall, la Sagrera (on actualment s’utilitza l’estació de l’L4) i Sagrera-TAV. Tot plegat, aquesta revolució de la mobilitat que suposarà l’entrada en servei de l’estació Camp Nou i, especialment, l’arribada de l’L9/L10 a Sarrià, encara trigarà uns anys a fer-se realitat.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!