Més restriccions a les motos per aparcar a les voreres, implementar finalment l’obligació de dur casc per circular amb patinet elèctric i restringir la circulació de bicicletes i vehicles de mobilitat personal (VMP) en voreres. Aquestes són algunes de les novetats incloses en la proposta de l’Ordenança de circulació, vianants i vehicles (OCVV) que el govern municipal de Barcelona presentarà a la Comissió de Mobilitat de la setmana vinent amb l’objectiu d’arribar a la votació definitiva en el ple d’aquest mateix novembre i que per tirar endavant dependrà del vot favorable d’ERC i Barcelona en Comú, un cop Junts per Catalunya - Trias per Barcelona ha anunciat el seu vot contrari. Si finalment, s’aprova, entraria en vigor en unes setmanes.

L’ordenança de circulació és la normativa que estableix la regulació de la circulació a la ciutat de Barcelona, en coherència amb el marc normatiu estatal. Tanmateix, des de la darrera modificació d’aquesta normativa municipal, realitzada l’any 2017, el marc normatiu estatal ha evolucionat en diversos aspectes, principalment en referència als VMP. Amb la voluntat d’actualitzar la normativa municipal, el text proposat recull les garanties necessàries de convivència, seguretat viària i de protecció dels vianants. En aquest context, la primera tinenta d’alcaldia, d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge, Laia Bonet, ha remarcat aquest divendres que la futura ordenança busca “principalment regular els VMP, un nou actor en escena en la mobilitat a la ciutat i cal posar ordre al seu comportament”. “Teníem una ordenança del 2017, i des d’aleshores la mobilitat ha canviat molt, havíem d’adaptar-nos a la normativa estatal i a la realitat de la ciutat de Barcelona”, ha afegit Bonet.

Restriccions a les motos

En el cas de les motos, les noves restriccions s’aplicaran en espais concrets, ja que es prohibirà estacionar a la vorera d’entorns escolars i sanitaris, dins d’una intenció clara, la “de baixar motos de la vorera”, segons ha detallat Bonet. “Això anirà acompanyat progressivament de senyalització”, ha dit Bonet, que ha precisat que la prohibició d’aparcar en vorera en entorns sanitaris s’aplicarà inicialment a hospitals, sense tancar la porta a que més endavant també es prohibeixi en altres equipaments, com Centres d’Atenció Primària (CAP). 

Igualment, la nova ordenança preveu prohibir explícitament l’estacionament de motos en els espais adjacents als estacionaments de bicicletes, en els guals de vianants, en els carrils bici i quan obstrueixi la utilització de contenidors. Alhora, també incorpora la prohibició de lligar aquests vehicles als arbres, semàfors, bancs, contenidors, papereres i marquesines de transport, així com altres elements de mobiliari urbà quan es dificulti el pas de vianants o el destí o funcionalitat de l’element.

VMP: casc obligatori i regulació més clara

La proposta d’ordenança defineix els VMP com a vehicles unipersonals, per la qual cosa només hi podrà circular una persona, i assenyala els elements de seguretat imprescindibles: l’ús de casc obligatori i que el vehicle disposi de llums davanters i posteriors. Cal recordar que la normativa vigent prohibeix l’ús de VMP a menors de 16 anys i en limita l’ús a carril bici i a carrers amb límit de velocitat 30 km/h o inferior. En aquest sentit, la modificació clarifica les condicions de circulació, prohibint la circulació pels carrers 50 i definint la velocitat màxima de 25 quilòmetres per hora, que es redueix a 10 als carrils bici en vorera.

Preservar les voreres per als vianants

Així mateix, la voluntat del govern municipal en la modificació de l’ordenança és la de preservar la vorera per als vianants, per la qual cosa el nou text prohibeix la circulació per les voreres a bicicletes i VMP, deixant aquest espai com a exclusiu per a la mobilitat a peu. Aquesta mesura es farà de manera compatible amb la protecció de la infància i no aplicarà en el cas dels infants, ja que els menors de 12 anys i les persones adultes que els acompanyin sí que podran circular en bicicleta per les voreres, cosa que s’ampliaria als 14 anys en aquells carrers que no disposen de carril bici.

Igualment en aquells carrers sense carril bici, podran circular per la vorera persones adultes que transportin persones menors d’edat. El transport de menors d’edat només el podran realitzar majors d’edat i sempre amb sistemes de remolc o cadiretes homologades al pes del menor. També es podrà circular per aquells espais de vianants habilitats per a la circulació ciclista. En qualsevol cas, la proposta normativa també preveu l’obligatorietat dels usuaris de bicis i VMP de baixar del vehicle en situacions d’aglomeració de vianants.

Finalment, el nou text també planteja condicions específiques d’utilització de l’espai públic pels cicles i VMP utilitzats per a la distribució urbana de mercaderies (DUM), amb l’objectiu de millorar les condicions en què operen. Amb la nova norma, aquests vehicles podran utilitzar els espais habilitats per a la càrrega i descàrrega amb les mateixes condicions que la resta de vehicles a motor. Cicles i VMP que es dediquen a la DUM també podran aturar-se als espais en vorera on es permet l’estacionament de motos, sempre que no existeixi un espai habilitat per aquest fi. Com a última novetat respecte de la infraestructura ciclista, el nou text també recull la prohibició explícita de realitzar càrrega i descàrrega per part de qualsevol vehicle en un carril bici.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!