Amb el nom d’Ona s’ha batejat un robot autònom especialitzat en el repartiment de paqueteria que aquesta setmana s’està assajant pels carrers del barri de la Ribera, al districte de Ciutat Vella de Barcelona i, més concretament als voltants del Mercat del Born. Les proves es fan en el marc d’un estudi d’investigadors de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), juntament amb CARNET i Vaivé Logistics, sobre nous sistemes de repartiment de paqueteria en superilles urbanes mitjançant robots autònoms i s’emmarquen en el projecte Botnet centrat a estudiar com reduir l’impacte acústic, mediambiental i de congestió del trànsit que comporten els vehicles de transport de mercaderies tradicionals, tenint en compte que el repartiment d’última milla provoca el 20% del trànsit i el 40% de les emissions derivades de la circulació a Barcelona.
Segons ha informat l’Ajuntament de Barcelona aquest dimarts, els investigadors pretenen obtenir un model de repartiment de paquets amb vehicles autònoms que inclogui la navegació del robot i permeti la interacció correcta entre el robot i els vianants. Dins del projecte s’avaluarà la integració d’aquests robots a la ciutat, així com el grau d’acceptació de la tecnologia per part dels vianants. Aquest projecte, liderat per investigadors de l’IRI (UPC-CSIC), es duu a terme en col·laboració amb el hub d’R+I en mobilitat urbana CARNET, a través del Centre d’Innovació i Tecnologia (CIT UPC), i l’empresa VAIVE Logistics (spin-off sorgida de la Universitat).
La iniciativa compta amb una subvenció de més de 145.000 euros de l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació la Caixa en el marc d’una convocatòria d’ajuts a projectes de recerca que aportin solucions innovadores als reptes urbans plantejats, sobre la salut comunitària i la sostenibilitat i el canvi climàtic. En aquest context, l’investigador de l’IRI Àngel Santamaria ha detallat que amb aquestes proves, “estudiem el repartiment de paqueteria d’última milla de manera autònoma o semiautònoma, en carrers amb alta densitat de població”. L’estudi vol analitzar la viabilitat de substituir furgonetes de repartiment en determinats tipus de zona urbana on hi hagi “centres de distribució i robots com l’Ona”. A més, Santamaria apunta que es tracta d’un “robot elèctric, que no contamina tant, no fa soroll i té un tracte amable amb les persones”.
Barcelona, laboratori urbà de solucions innovadores
Per la seva banda, el tinent d’alcaldia d’Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme, Jordi Valls, ha subratllat que “tenim un ecosistema d’universitats, centres de recerca, empreses i investigadors que mereixen que la ciutat estigui al costat”. “Volem aprofitar la capacitat científica que tenim i traduir-la i concretar-la en millores en el benestar social i el progrés econòmic”, ha continuat. La prova del robot Ona de la UPC s’emmarca en l’estratègia de l’Ajuntament de Barcelona de ser un laboratori urbà on testejar solucions innovadores d’interès públic per a la ciutat.