D’entre tots els panots que es poden trobar a la ciutat de Barcelona, el que té forma de flor és el més conegut i representatiu i ha esdevingut una marca de la ciutat reconeixible arreu del món. Amb tot, per a l’Ajuntament de Barcelona ha arribat l’hora de fer-lo evolucionar, i per això, a través de la fundació d’innovació urbana Bit Habitat ha llançat una crida a empreses i professionals per dissenyar una evolució del panot que conservi el seu valor patrimonial i incorpori tecnologies innovadores que el facin més sostenible. I tot plegat emmarcat en el projecte Superilla Barcelona.
Segons ha informat el consistori de la capital catalana aquest divendres, la intenció és aprovar un nou disseny que es pugui utilitzar en la reurbanització dels primers quatre eixos verds de l’Eixample, previstos als carrers de Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell i que es començarà a executar al juny. Per això, s’ha obert una convocatòria per mitjà de la qual es podran presentar propostes fins al 21 d’abril. La intenció és donar a conèixer els dissenys guanyadors al juliol i poder aplicar ja en les reformes previstes a l’Eixample aquest mateix estiu.
El panot és el tipus de paviment més característic del paisatge urbà barceloní, i el disseny de la flor representa a Barcelona arreu del món. Ara, l’ajuntament vol actualitzar aquesta icona per a un futur verd i sostenible i amb la convocatòria vol animar els professionals a crear un panot adaptat a les necessitats actuals, en el marc d’un context d’emergència climàtica. La crida va dirigida a l’ecosistema innovador de la ciutat per cercar les millors propostes de solució per al panot del segle XXI. Els nous panots hauran de tenir un alt component innovador i estar preparats per a la seva implementació a l’entorn real.
Menor impacte ambiental dels nous panots
Així, l’impacte ambiental haurà de ser menor que actualment, de manera que caldrà reduir les emissions de CO₂ en la fabricació i transport, ús de material reciclat, reducció de recursos emprats, reducció de residus generats en la fase d’obra, etc. També es valoraran les millores en les característiques físiques i mecàniques i la durabilitat funcional, que siguin reproduïbles i escalables, que tinguin variants de secció que incorporin la seva permeabilitat i millorin el cicle de l’aigua de la ciutat, i que estiguin creats amb un enfocament multidisciplinari. Les propostes hauran d’incloure les activitats de recerca i fabricació dels panots prototips necessaris per cobrir una superfície de 1.000 m² i la certificació de les peces fabricades. Hi haurà un fons de 240.000 € en total, i s’oferirà fins a un màxim de 80.000 € per projecte.
Des d’aquest divendres ja es poden presentar propostes fins al 21 d’abril, i les vuit millor valorades entregaran una proposta ampliada durant el mes de juny. Els guanyadors es donaran a conèixer al juliol, i els dissenys seleccionats es testejaran a l’espai públic com a prova pilot. BIT Habitat és la fundació municipal ubicada a Ca l’Alier que impulsa la innovació urbana per donar resposta als reptes socials, econòmics, tecnològics i ambientals als quals s’enfronta la ciutat. Amb la convocatòria d’aquest repte, BIT Habitat, de la mà d’Ecologia Urbana, no només ofereix un ajut econòmic i l’oportunitat de provar la solució innovadora en l’entorn real de Barcelona i en el marc del pla Superilla Barcelona, sinó que també oferirà assessorament i acompanyament tècnic, visibilització de les solucions guanyadores i difusió entre l’ecosistema innovador.
El repte urbà per aconseguir aquest nou panot s’emmarca en el projecte Superilla Barcelona, que vol recuperar l’espai públic per a la ciutadania, aconseguir una ciutat més sostenible i verda i apostar per la mobilitat sostenible. Aquest juny començaran noves actuacions relacionades amb aquest projecte, com és la transformació en eixos verds dels carrers del Consell de Cent, Rocafort, Comte Borrell i Girona. A més, en la confluència del carrer del Consell de Cent amb Rocafort, Comte Borrell, Enric Granados i Girona sorgiran noves places que ocuparan l’espai que ara està dedicat al vehicle. L’objectiu és que la reurbanització d’aquests carrers ja es pugui realitzar, en part, amb la millor solució de disseny o dissenys finals que sorgeixi del repte del panot del segle XXI. Això permetrà impulsar la sostenibilitat dels eixos verds.