Quan queden catorze mesos per a les properes eleccions municipals, previstes per a maig del 2023 i malgrat les queixes continuades pel seguit d’obres que s’estan duent a terme en aquests moments, amb el perill que no s’acabin abans dels comicis i, per tant, hipotequin la seva continuïtat a un eventual canvi de govern municipal, l’administració barcelonina no té intenció de frenar a l’espera del que en surti de les eleccions. Al contrari, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, sembla disposada a esprémer al màxim el mandat i aprofitant al màxim els terminis. L’ajuntament ja ha anunciat que a la tardor començaran unes noves obres, les de transformació de l’avinguda Meridiana en el sector entre Navas de Tolosa i Felip II, amb previsió de finalitzar l’estiu del 2024.
La intenció de l’ajuntament és que aquest mes de maig finalitzin les obres en el tram actual en transformació, entre el carrer de Mallorca i els carrers Navas de Tolosa - Josep Estivill, i sense perdre pistonada ja ha avançat que passat l’estiu se seguirà treballant des del punt on finalitzen les obres fins al carrer de Felip II, un tram curt, de menys de quatre-cents metres de longitud, que en tot cas serveix per assegurar que les feines continuïn més enllà de les eleccions. Encara hi ha més, segons que ha anunciat la segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, l’objectiu és que “l’avinguda Meridiana deixi de ser una autopista” i per això ha detallat els següents passos previstos.
Així, en paral·lel a la fase final del tram actualment en obres i la preparació de l’inici d’un nou tram, el consistori treballa ara en el projecte final entre Felip II i Fabra i Puig amb l’horitzó de poder-lo tenir enllestit entre 2023 i 2024, és a dir, ja en el següent mandat, sense abandonar, a més, el projecte de fer arribar la transformació fins al pont de Sarajevo ni renunciar, en un futur, de fer-lo arribar fins al pont de Vallbona, ja pràcticament al límit del terme municipal de la capital catalana. Amb aquestes obres, la voluntat és que la Meridiana “s’assembli més a un carrer i no a una autopista”.
Com serà el nou tram?
En la intenció de l’ajuntament de convertir la Meridiana en un “eix ciutadà” i un cop finalitzat el tram actual, les obres avançaran en sentit Sant Andreu, la qual cosa significarà afectar el trànsit, amb un carril de circulació menys per sentit, de manera que a cada banda n’hi haurà dos per a la circulació general i un per a busos i taxis. Al mig hi haurà una mitjana central de 9,50 metres d’amplada, amb el carril bici segregat de doble sentit, de 4,30 m; un parterre de 2,60 m a cada costat amb una filera d’arbres grans i enllumenat. D’aquesta manera, el carril bici que hi ha ara a les voreres s’haurà eliminat per incorporar grans parterres al voltant dels plàtans existents combinats amb espais d’estada.
Pel que fa als desplaçaments a peu, a les interseccions amb els carrers de la Nació, Trinxant (costat mar), Múrcia i Palència s’haurà fet una vorera passant en forma de plataforma única amb prioritat per al vianant. Hi haurà nous passos de vianants per millorar la connexió transversal de la Meridiana, i s’haurà modificat la posició de la majoria dels que hi havia fins ara per projectar-los en direcció als eixos dels carrers que travessen l’avinguda i millorar els itineraris. També s’haurà incorporat una referència al Rec Comtal amb la col·locació de dues xapes d’acer amb les lletres retallades al punt exacte de l’avinguda per on passava.
Menys carrils pel vehicle privat
A més, les actuacions implicaran reduir un carril de sortida en el tram València-Mallorca, ja que la primera reforma el va deixar en quatre de sortida i tres d’entrada. D’aquesta manera s’aconseguirà que la Meridiana tingui dos carrils per al trànsit general i un per a busos a cada banda des de Glòries fins a Navas de Tolosa-Josep Estivill. Per poder seguir les obres a continuació d’aquest tram, el govern municipal aprovarà inicialment a principis d’abril en Comissió de Govern el projecte executiu del tram que va de Navas de Tolosa-Josep Estivill fins a Felip II. Segons el calendari previst, els treballs començaran a la tardor vinent i estaran enllestits a l’estiu de 2023.
Es donarà continuïtat a la secció de la nova Meridiana, amb dos carrils per al trànsit general i un per a busos per banda, les bicicletes pel centre amb carril bici segregat, voreres més amples i més arbrat i parterres. La novetat serà a l’arribada a la plaça de Ferran Reyes i els Jardins de Maria Soteras, on l’espai central s’eixamplarà i esdevindrà una rambla àmplia que millorarà el passeig, la transversalitat i la connectivitat entre banda i banda de l’avinguda, al seu pas pel barri de Navas. En aquest punt el carril bici es dividirà i serà unidireccional a banda i banda de l’espai central.
El nou espai per a vianants de Navas és un dels eixos de transversalitat que s’han identificat a la Meridiana. Són zones que concentren una major densitat de vianants i ciclistes i, a la vegada, tenen un gran potencial de connexió entre els barris. Avui dia ja n’hi ha un de fet a la cruïlla amb els carrers d'Aragó-Rogent-Sèquia Comtal, que cus l’antic eix del Clot i el Camp de l’Arpa del Clot, i se’n projecten més al barri de la Sagrera, a l’àmbit dels carrers del Cardenal Tedeschini, Pegàs, Antilles i Olesa; i al barri de Sant Andreu, a l’altura del passeig de Fabra i Puig.
El canvi que haurà viscut la Meridiana amb el conjunt de les obres fetes entre el mandat passat i l’actual serà molt important. Des de la plaça de les Glòries fins a Felip II, s’haurà actuat al llarg d’1,7 km de l’avinguda, que suposaran fins a 94.000 m² de superfície renovada. I s’haurà guanyat uns 560 arbres nous i uns 10.000 m² de parterres i espècies arbustives. La inversió total haurà estat de 28,4 milions d’euros, dels quals sis provenen dels fons Next Generation, de manera que els objectius de la transformació són avalats per la Unió Europea.
Pròxima fita, Fabra i Puig
Pel que fa a la continuació de la reforma, un cop s’hagi arribat a Felip II el següent tram a abordar serà fins a Fabra i Puig. Paral·lelament, aquesta tardor es començarà a redactar l’avantprojecte de la següent part de la Meridiana, des de Fabra i Puig al Pont de Sarajevo, que s’acompanyarà d’un procés participatiu per recollir les propostes i aportacions veïnals i d’entitats de l’entorn. La transformació de la Meridiana se suma a les actuacions fetes o en marxa a la plaça de les Glòries i entorns, el carrer Gran de Sant Andreu i l’avenç de les obres de les estacions de la Sagrera i de Sant Andreu, el Pont de Santander i les urbanitzacions del seu entorn.