Un 53,1 per cent de barcelonins creuen que la ciutat ha empitjorat en els darrers temps mentre un 28,6% creu que ha millorat i un 14,0% considera que es manté igual. Aquesta és una de les principals dades que s’extreuen de l’Enquesta de Serveis Municipals 2021 presentada aquest dimarts i que inclou, com a principal problema més greu, el de la inseguretat, amb un 14,5%. Amb tot, un 76,9% dels enquestats aprova la gestió de l’Ajuntament de Barcelona mentre que un 21,5% la suspèn. La nota mitjana és un 5,9, dues dècimes més que en l’anterior enquesta, que va ser un 5,7.

 

En la presentació de l’enquesta, el tinent d’alcaldia i regidor de Presidència, Pressupostos i Pla de Barris, Jordi Martí, ha valorat especialment la xifra de l’aprovat de la gestió municipal, tot assenyalant que “la sortida de la pandèmia es reflecteix de manera molt positiva i en totes les direccions”, i per això ha volgut destacar que “el 76,9 per cent dels entrevistats aproven la gestió municipal amb un 5,9 de nota mitjana”. Així mateix, Martí ha considerat que malgrat que la inseguretat continua sent el principal problema dels barcelonins, aquesta percepció ha baixat del 17,7% al 14,5%, la qual cosa li ha permès afirmar que “milloren els indicadors relacionats amb la seguretat”. De fet, el tinent d’alcaldia ha convidat a “escoltar la realitat i no el soroll” per concloure que més enllà de discursos “que semblen les set plagues d’Egipte”, la situació “millora clarament”. 

Un 28% marxaria de Barcelona

La mateixa enquesta revela que un 28 per cent dels barcelonins marxaria a viure fora de la ciutat, una xifra força alta en relació a altres anys, però dos punts per sota del percentatge de la darrera enquesta, que se situava en un 30%, la dada més alta de l’històric. Així mateix, un 54% considera que el seu lloc de residència preferit és el seu barri actual mentre que un 17% canviaria de barri però no marxaria de la ciutat. 

A més, a banda de la seguretat, que es manté com el problema més greu de la ciutat amb un 14,5%, els principals problemes de Barcelona són l’accés a l’habitatge (7,4%), l’atur i les condicions de treball (7,3%), la neteja (6,9%) i la contaminació i medi ambient (5,2%).

Valoració dels serveis municipals

Pel que fa als serveis municipals, les xifres són força estables respecte a l’anterior enquesta. Valorats sobre 10, els que treuen millors notes són els bombers (8,2); biblioteques públiques (7,8); mercats municipals (7,5); centres cívics (7,4); autobús (7,3); tramvia (7,3); recollida d’escombraries (7,2); enllumenat públic (7,1) i activitats culturals (7,0). Només hi ha un servei municipal que suspèn, el de l’aparcament, amb una nota del 4,1.

L’Enquesta de Serveis Municipals és un treball que es fa anualment, des de 1985, a partir de l’entrevista domiciliària a més de 6.000 barcelonins i barcelonines amb l’objectiu de conèixer la seva opinió sobre la ciutat, la gestió municipal i l’avaluació dels diferents serveis oferts per l’Ajuntament.

 

Imatge principal: Operatiu de la Guàrdia Urbana a la Barceloneta / ACN