Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) posarà en circulació aquesta setmana dos busos articulats d’hidrogen de 18 metres. Començaran a circular a la línia D20 (passeig Marítim - Ernest Lluch), tot i que es podran veure circulant també a altres línies segons les necessitats del servei. Amb aquesta adquisició, TMB ja tindrà circulant 46 vehicles d’hidrogen. En la presentació dels nous vehicles, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha afirmat que “amb aquests 2 vehicles ja comptem avui amb un 25% de la flota de bus zero emissions, un compromís que teníem per complir abans que acabés l’any i que avui és ja una realitat”.
Els 46 vehicles d’hidrogen se sumen als 196 busos elèctrics que la companyia té en servei i que la converteixen en un referent de mobilitat sostenible. En aquest sentit, Bonet ha assenyalat que “TMB ja va ser pionera fent circular el primer bus d’hidrogen a Espanya i ara segueix liderant la mobilitat en hidrogen posant en servei el primer bus articulat d’Espanya”. Cal recordar també que la primera planta d’hidrogen d’ús públic a l'Estat espanyol va ser la de TMB i Iberdrola. Es tracta de 2 vehicles articulats del fabricant Solaris Bus Ibérica adjudicats per concurs públic per un preu d’1.799.800 euros. Aquestes dues unitats s’han adquirit amb la subvenció del projecte JIVE2 (el projecte europeu per impulsar l'hidrogen com a energia neta que mogui el transport públic a Europa).
Els dos nous vehicles compten amb una bateria de 100 Kw i poden prestar servei almenys un dia seguit sense carregar, tot i que ara es començaran a provar amb circulació per treure’n el màxim rendiment. I, per descomptat, els articulats permeten augmentar la capacitat de passatge en 50 passatgers més en total i duplicant l’espai destinat persones amb mobilitat reduïda. També, i d’acord amb el Reglament General de Seguretat, GSRII, són els primers que incorporen un paquet de novetats en matèria de seguretat com els radars de marxa enrere, més sensors i una càmera al davant per detectar la presència de vianants, bicicletes o motos. També disposen de dues càmeres més laterals que eliminen els angles morts. Aquests nous dispositius adverteixen els conductors de possibles perills amb un senyal acústic.
Aquestes dues unitats articulades, juntament amb la compra de 36 autobusos d’hidrogen de 12 metres que es va adjudicar a l'empresa Solaris Bus Ibérica per un total de 23.796.000 euros (model Urbino 12 H2), formen part de l’adquisició més important de vehicles d’hidrogen de TMB i és finançada per l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i pel Ministerio de Transportes y Movilidad Sostenible, en el marc del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia – Next Generation.