En el marc de la imminent celebració de la Copa Amèrica de Vela, el Port de Barcelona viu una etapa de remodelació que ha suposat un seguit d’inauguracions en els darrers mesos, des de l’edifici Mirador i la nova Rambla de l’Escullera fins als recuperats Tinglados passant per la posada en servei del Bus Nàutic. Aquest cicle ha fet un pas més aquest dijous, de fet un dels últims, amb la inauguració del Moll de Drassanes, un nou espai públic recuperat per a la ciutadania on fins fa poc es trobava l’esplanada d’embarcament de vehicles per als ferris amb destí a les Illes Balears.

 

Alliberat aquest espai, situat entre la zona d’embarcament de les Golondrinas i el Bus Nàutic i l’inici del Moll de Barcelona, on està situat el World Trade Center i actualment, també la base de l’equip neozelandès de la Copa Amèrica de Vela, Barcelona guanya un espai de 4.300 m² que fins ara era zona d’ús portuari i on els vianants només podien fer ús d’una vorera estreta limitada per tanques. La inversió ha estat d’1,67 milions d’euros i, segons ha apuntat el director de Port de Barcelona, Lluís Salvadó, suposa el “tancament d’un cicle” d’inauguracions que han sumat fins a 23 obres en el marc de la Copa Amèrica que farà que el Port Vell “que als Jocs Olímpics va ser el millor port-ciutat del món, torni a situar-se en la primera línia dels ports-ciutat”.

El nou Moll inclou una illa d'ombra en un espai amb poca vegetació perquè per sota hi passa la ronda Litoral / Foto: Jordi Palmer
Aspecte del nou moll l'any 2022, quan estava ocupat per la zona d'embarcament de vehicles per als vaixells amb destí a les Illes Balears / Foto: Google Street View

Per la seva banda, l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha apuntat que el nou Moll de Drassanes forma part d’un esforç per “reconnectar Barcelona amb el mar”, que enllaça amb altres obres en marxa o previstes com la de la Rambla i la Via Laietana o la recuperació futura de la part baixa del Paral·lel. Així mateix, l’alcalde ha apuntat que aquesta nova zona de passeig serà també un perllongament de la Rambla, amb la intenció que en el futur es doni forma a la Rambla del Port, de tal manera que la Rambla, que ara enllaça amb la Rambla de Mar, la passarel·la que porta al Moll d’Espanya i el Maremagnum, “es bifurqui” i permeti continuar el passeig pel Moll de Drassanes i el Moll de Barcelona: “Farem que el Moll de Barcelona sigui Barcelona”, ha reblat l’alcalde.

Zona de passeig amb la ronda Litoral per sota

El nou espai supera els quatre mil metres quadrats, oferint una nova zona de passeig i d’estada i emmarcada per una zona d’ombra. Això sí, pel que fa al verd, aquest s’ha hagut de limitar a palmeres situades en grans jardineres, de manera que la majoria de l’espai queda al sol. Cal tenir en compte, això sí, que hi ha una raó per això, i és que encara que passa molt desapercebut, just per sota d’aquest espai passa la ronda Litoral, un fet que ha afegit complexitat a l’operació de reurbanització.

Imatge del projecte de futur de l'entorn, amb l'alliberament de noves zones per a ús públic i la construcció de noves passarel·les sobre el mar / Foto: Jordi Palmer

Finalment, aquest nou moll vol formar part, en el futur, d’un complex que, per mitjà de passarel·les per sobre del mar, escurci i faciliti l’accés al Moll de Barcelona, per aconseguir que aquesta part del Port Vell quedi integrada en la ciutat. Les passeres, en tot cas, queden com a projecte de futur, sense calendari. El que sí que ja és una realitat és que en aquest primer matí, ja han estat centenars les persones que han pogut passejar-hi.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!