Tal com es va anunciar el passat mes de març, les administracions públiques afectades per l’anul·lació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) per part del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), és a dir, l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), han engegat ja la batalla judicial per protegir la ZBE. Totes tres administracions van anunciar una “cadena de recursos” de cassació, que ara no només ja han estat presentats sinó que ja han estat admesos a tràmit, mentre que la ZBE que afecta tot l’espai a l’interior de les rondes de Barcelona continua plenament vigent.

Ajuntament de Barcelona, Govern i Àrea Metropolitana de Barcelona han anunciat aquest dilluns que ja s'han presentat els recursos de cassació contra la sentència que anul·la la Zona de Baixes Emissions / Foto: Jordi Palmer

En roda de premsa aquest dilluns al matí, el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, acompanyat del director general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat de Catalunya, Marc Sanglas, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda i el director de l'Àrea de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat, Joan Maria Bigas, ha defensat l’actuació coordinada de les tres administracions tot defensant que la ZBE és una “eina de futur” que ha de formar part de la realitat dels municipis a partir del principi que “la salut pública ha de ser el principal eix” d’actuació dels poders públics.

D’aquesta manera, els recursos emfatitzen la priorització del dret de la salut per davant de la mobilitat contaminant, i s’especifica igualment la necessitat de complir les normatives estatals i europees en aquest sentit, ja que una de les línies de defensa considera que la sentència del TSJC va en direcció contrària del que marquen les directrius europees per combatre la contaminació. De fet, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ja ha anunciat sancions per incomplir els límits de contaminació i l’Organització Mundial de la Salut (OMS) aposta per reduir els llindars permesos de contaminació. PEr tot plegat, Badia ha defensat que la ZBE “ha estat un èxit”, ja que ha permès reduir un 11% la contaminació i evitar morts prematures.

 

Actualització de l’ordenança ZBE

En paral·lel, Eloi Badia ha anunciat que l’Ajuntament de Barcelona ja treballa en l’actualització de l’ordenança municipal de la ZBE Rondes BCN, amb l’objectiu de mantenir activa la zona de baixes emissions d’acord amb la recent Llei de canvi climàtic i transició energètica, que obliga les ciutats de més de 50.000 habitants a tenir activa una ZBE. El regidor ha manifestat la seva intenció de tenir enllestida la nova ordenança abans de les eleccions municipals de maig del 2023 i, per tant, aprovar-la en aquest mandat. En aquest sentit, Badia ha manifestat que en aquesta actualització no està previst incloure els vehicles amb etiqueta groga dins de les restriccions de la ZBE.