El govern municipal de Barcelona, fruit d’un acord amb ERC, ha iniciat la tramitació d’una nova taxa a grans operadors postals per l’ús especial que fan de l’espai públic quan reparteixen els productes comprats per comerç electrònic als destins finals indicats pels consumidors finals. Està previst que aquesta nova figura tributària, coneguda com a ‘taxa Amazon’, es presenti a la Comissió d’Economia i Hisenda i al Plenari del mes de desembre i que es pugui aprovar definitivament al Consell Plenari Municipal del proper mes de febrer, amb la voluntat que es comenci a aplicar a partir de la seva publicació al BOPB. Aquesta és una iniciativa pionera, ja que Barcelona és la primera ciutat a aplicar una taxa d’aquest tipus.
Segons ha informat l’Ajuntament de Barcelona aquest divendres, els darrers anys i degut en gran part a les restriccions que va comportar la pandèmia de la Covid-19, el comerç electrònic ha guanyat pes a la ciutat i això ha comportat que grans empreses de comerç electrònic estiguin fent gratuïtament un ús especial del domini públic per fer el lliurament dels paquets que es compren a través de les seves plataformes. Per aquest motiu, i emmarcat dins de l'estratègia de Distribució Urbana de Mercaderies (DUM), des del consistori s’ha considerat necessari desenvolupar un instrument fiscal que permeti gravar aquest ús especial del domini públic.
Així, quedaran afectades totes aquelles grans empreses que actuen al mercat com a operadors postals, realitzant càrrega i descàrrega a la via pública, mitjançant qualsevol classe de vehicle, amb la finalitat de distribuir als destins finals indicats pels consumidors els productes adquirits a través del comerç electrònic. Aquestes empreses -n’hi ha 26, la més popular de les quals és Amazon i d’aquí el nom amb que es coneix el nou impost-, en fer lliuraments massius en domicilis de la ciutat fan un ús especial del domini públic, congestionen l’espai i incrementen la contaminació. Això, a més, genera un desequilibri de la competència amb el comerç de proximitat.
Facturació anual d'1 milió d'euros
La taxa s’aplicarà a aquells operadors postals amb ingressos bruts procedents de la facturació anual superiors a 1 milió d’euros obtinguts per lliuraments als destins finals indicats pels consumidors de Barcelona. La quantia de la taxa es fixa en funció d’un percentatge sobre els ingressos bruts facturats per l’empresa, un cop descomptades les operacions excloses de tributació. L’import a satisfer pel conjunt d’operadores no podrà superar el límit fixat per a l’aprofitament, que s’ha quantificat en 2,6 milions d’euros. La taxa també s’aplicarà en el cas que alguna empresa subjecte subcontracti l’activitat a altres empreses o persones autònomes, però l’ordenança disposa que l’haurà de pagar l’operador postal. En el cas de grups d’empreses, l’haurà de pagar l’empresa que tingui més facturació anual.
La mateixa ordenança que desenvoluparà aquesta nova taxa estableix algunes activitats que queden no subjectes o exemptes de tributació:
- Distribucions efectuades en el marc del servei de transport de mercaderies que no intervinguin en el mercat com a operadors postals. Per exemple, si un establiment de la ciutat té una flota de vehicles per fer lliurament a domicili dels productes que els ciutadans hagin pogut adquirir presencialment o bé a través de la seva pàgina web.
- Distribucions realitzades als comerços de la ciutat amb la finalitat de ser comercialitzades en fase minorista (Business to Business). Per exemple, la distribució de les begudes a un restaurant.
- Distribucions realitzades sense utilitzar cap vehicle.
- Distribucions efectuades en un punt de recollida que estigui inclòs al registre de punts de recollida que crearà l’Ajuntament de Barcelona i que s’actualitzarà anualment.
- Facturació inferior a 1 milió d’euros obtinguda per entregues a Barcelona.