Barcelona tindrà una app ciutadana per a agilitzar el procés d'atenció en els serveis socials. L'Ajuntament vol impulsar un model de Serveis Socials més "participatiu i innovador", per això preveu crear una aplicació mòbil que agilitzi i optimitzi el procés d'atenció d'aquest servei, modernitzant les eines per resoldre els problemes en els tràmits de la ciutadania amb l’ús de la intel·ligència artificial, o la posada en marxa d’un Fòrum que recollirà la visió de les persones ateses.
La intenció del consistori és treballar sobre tres eixos —Participació Social, Atenció Col·lectiva i Acció Comunitària i Innovació Social— per a fomentar la participació activa de la ciutadania i així millorar la comunicació entre professionals i persones ateses. Entre les accions previstes pel govern destaquen el projecte de l’App Ciutadana, per optimitzar la comunicació i agilitzar el procés d’atenció als Centres de Serves Socials, així com l’ús de la intel·ligència artificial en diverses eines com els sistemes conversacionals o XatBots, tal com es va fer en la darrera convocatòria de la prestació econòmica d’urgència social per a famílies amb infants de 0 a 16 anys. Aquestes eines no només permetran ser més eficients, sinó que també contribueixen a situar la funció professional en l’acompanyament a persones i comunitats, i no en tasques que no comporten un valor afegit.
Un altre dels punts clau és l’impuls de la participació a través de diverses metodologies entre les quals destaca la posada en marxa d’un Fòrum que, en diverses sessions, recollirà la visió de les persones ateses sobre les actuacions o les polítiques que resulten més adients per acompanyar processos, així com d’altres que potser s’hauran de revisar o generar. Aquest sintetitzarà les diverses propostes en un document que constituirà el seu full de ruta fins a una nova edició, com ja es va posar a prova amb persones joves l’any 2021 en el Fòrum Jove. La innovació social travessa totes les mesures previstes per implementar amb les que el consistori vol dotar el sistema de major agilitat i flexibilitat, simplificant la gestió, amb l’objectiu de millorar l’eficiència dels serveis socials, normalitzant la seva funció i reivindicant-ne el caràcter universal i essencial.
D’altra banda, també es vol reforçar l’articulació territorial impulsant una anàlisi dels espais de treball en xarxa en l’àmbit de l’acció social que impliquen diversos serveis municipals, com salut, educació, serveis socials i serveis a les persones i al territori. Aquesta anàlisi ha de permetre impulsar noves Taules d’Acció Social Territorial (TAST) i la creació de nous espais de coordinació. Tanmateix, el Centre d’Atenció Integral la Marina, ja en funcionament, esdevindrà un laboratori per posar en pràctica un nou model d’acollida i relació entre serveis diversos i ciutadania. Aquest projecte inclourà l’avaluació del “Model d’atenció integral en equipaments d’atenció social i comunitària”, un element clau per a la transformació dels serveis. A més, l'Ajuntament també vol reforçar la seva aposta per la participació en espais internacionals de generació i intercanvi de coneixement, com el European Social Network (ESN) o Eurocities.