L’Ajuntament de Barcelona rebrà 74,8 milions d’euros provinents dels fons europeus un cop el ministeri espanyol de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha resolt la convocatòria 2021. Aquests diners, segons ha anunciat l’Ajuntament de Barcelona, es destinaran a diversos projectes de l’actual govern municipal, amb una partida principal de 25,9 milions d’euros dedicats al foment del model Superilla Barcelona, mentre que la resta de diners es destinaran a altres iniciatives com la Zona de Baixes Emissions (ZBE) i la transformació digital i sostenible del transport urbà, entre d’altres. Es tracta de l’import màxim que havia sol·licitat l’ajuntament en primera instància, per tal d’impulsar projectes clau per millorar la qualitat ambiental i la mobilitat i fer front a l’emergència climàtica.
La resolució de la convocatòria, que aquest dimecres ha fet pública el ministeri, s’emmarca en el Pla Nacional de Recuperació, Transformació i Resiliència (PNRTR) que impulsa l’Estat dins les actuacions d’impuls de resiliència i transformació de la Unió Europea (UE). El pla va dirigit a actuacions vinculades a la posada en funcionament de zones de baixes emissions, a la transformació digital i sostenible del transport públic i impuls a la mobilitat saludable, a la transformació de flotes del transport públic cap a models no contaminants i a la digitalització de la gestió del trànsit. A banda, queda una segona sol·licitud pendent, amb diversos projectes que sumen un import global de 49,9 milions d’euros, que també podrà ser tinguda en compte en cas que les primeres sol·licituds presentades pels municipis no esgotin el pressupost disponible pel ministeri.
El passat mes de setembre, el govern municipal va concretar un primer paquet de projectes de transformació de l’espai públic i la mobilitat i el va presentar a la convocatòria d’ajuts del ministeri del 2021. L’Ajuntament de Barcelona va presentar dues sol·licituds diferenciades. A la primera es van seleccionar preferentment les actuacions que tenien calendari d’execució previst fins al 2023, ja que un dels criteris de valoració principal de la convocatòria era la maduresa dels projectes. Finalment, el ministeri ha resolt atorgar la totalitat del pressupost que es va demanar en aquesta primera sol·licitud, que es destinarà a impulsar les següents actuacions:
Projecte Superilla Barcelona (25,9 milions): Aquest mandat transformarà els quatre primers eixos verds i quatre primeres places de l’Eixample.
Zona de Baixes Emissions -ZBE- (1,4 milions): Ja en marxa, aplica restriccions de circulació als vehicles més contaminants en una àrea de més de 95 km².
Compra d’autobusos elèctrics (16 milions): La xarxa d’autobusos de Barcelona actualment compta amb una flota amb el 0,5% de vehicles elèctrics. L’objectiu a curt termini és que l’any 2025 s’incorpori a la flota 46 busos d’hidrogen, 233 elèctrics i 120 vehicles elèctrics per a la flota auxiliar. En la primera sol·licitud d’ajudes, s’inclou la compra de 74 autobusos elèctrics (54 unitats de 12 m i 20 unitats de 18 m).
Carrils bici (9,1 milions): La ciutat compta amb una xarxa de 240 km de carrils bici segregats, i se segueix treballant per ampliar-la. En total, s’atorguen ajuts per 16 actuacions de nous carrils bici.
Ciutat 30 (4,4 milions): El març de 2020, Barcelona va declarar que el 75% de les vies serien de màxim 30 km/h. Per garantir el compliment dels límits de velocitat, el consistori destinarà els recursos a la instal·lació de radars (també en entorns escolars), a actualitzar la xarxa semafòrica i a millorar la senyalització.
Transformació de la Meridiana (6,1 milions): Procés de conversió de l’avinguda a eix cívic de referència, amb més espais de lleure i mobiliari urbà i menys trànsit.
Accessibilitat vertical (9,4 milions): Els sistemes de transport vertical com les escales mecàniques i els ascensors s’han anat incorporant en l’última dècada per facilitar i promoure la mobilitat a peu del veïnat. S’han atorgat ajuts per un total de 6 actuacions d’escales mecàniques.
Digitalització dels serveis de mobilitat (2,2 milions): Es continuarà treballant en una aplicació (app) integradora de serves de mobilitat metropolitana per millorar l’experiència dels usuaris i facilitar la informació, planificació, reserva i pagament dels desplaçaments.
A banda, restarà pendent la segona sol·licitud que va presentar l’Ajuntament de Barcelona i que inclou el finançament de projectes relatius a la connexió de les dues xarxes tramviàries per la Diagonal, la compra d’autobusos elèctrics, la instal·lació de punts de recàrrega per aquests vehicles i altres projectes de digitalització de serveis de transport públic, per un import global de 49,9 milions d’euros. Les segones sol·licituds presentades per part dels municipis s’atendran si les primeres sol·licituds no esgoten el pressupost disponible pel ministeri.