Barcelona ha inaugurat aquest dissabte la reforma del pont de Santander, una infraestructura que comunica els districtes de Sant Andreu i Sant Martí i que ha estat possible gràcies a una proposta d'iniciativa ciutadana que va recollir més de 4.500 signatures a favor de la rehabilitació. El pont, que fins ara suposava un mur entre aquests districtes, ara té voreres de 4,5 metres, un carril bici per sentit, un pas per a vianants i un carril de circulació per sentit, i permet una millor comunicació entre els barris de la Verneda i la Pau i Bon Pastor.
La reforma ha suposat una inversió de 10,8 milions d'euros, cofinançats en part amb recursos dels Fons Europeus de Desenvolupament Regional (FEDER). La mobilització veïnal ha estat essencial per tirar endavant aquest projecte, ja que es van presentar 4.458 signatures per a la reforma del pont, en funció del que estableix el reglament de Participació Ciutadana, i el Plenari del Consell Municipal de desembre del 2019 va aprovar per unanimitat la iniciativa. La inauguració ha anat acompanyada d'una festa veïnal amb castells, batucades i refrigeris.
Les obres van començar el setembre del 2022. Segons va afirmar llavors l’Ajuntament de Barcelona, que aleshores estava governat per l'alcaldessa Ada Colau, la transformació de l'espai suposava la resolució d’un deute històric que serviria per millorar la connectivitat entre els districtes de Sant Andreu i Sant Martí i més específicament els barris de la Verneda i la Pau amb el Bon Pastor. La rehabilitació del pont s’emmarca en el model de ciutat que el govern Colau va desenvolupar a través del pla Superilla Barcelona, que inclou actuacions per recosir els barris històricament allunyats per barreres i cicatrius urbanes. A més, amb això es volia contribuir a obrir la ciutat al Besòs, un altre objectiu i compromís ferm del govern de llavors, i a revitalitzar urbanísticament la zona de polígons d’aquest entorn.
Per eixamplar el pont s'han construït unes passeres adjacents al pont antic amb els quals s'han aconseguit espais més generosos. A més, s'ha reduït sensiblement el pendent del carrer per fer-lo accessible, amb un pendent màxim del 6%. L'obra anava acompanyada de plantar una cinquantena d’arbres nous i parterres, incorporar mobiliari urbà, renovar la xarxa d'enllumenat i semàfors, la xarxa de reg i els serveis, millorar el drenatge de les aigües pluvials i instal·lar punts wifi.