A les grans ciutats sempre hi ha obres en marxa, perquè la mateixa dinàmica de creixement i renovació fa necessari que sempre hi hagi aspectes per arranjar, modificar i millorar. Barcelona no és una excepció, perquè fins i tot en temps de crisi sempre hi ha hagut grans reformes en acció. Amb tot, a partir del mes de març, la capital de Catalunya entrarà en una espiral d’obres que suposaran una gran transformació de la ciutat, moltes d’elles en la línia d’aconseguir una Barcelona més amable per als veïns a canvi de ser més hostil al trànsit. A més, moltes d’aquestes intervencions previstes, i algunes que ja estan en marxa, mantindran la ciutat empantanegada durant mesos, un fet que, a quinze mesos de les eleccions municipals, no es pot considerar com a simple casualitat.
Tal com està previst, el maig del 2023 hi haurà eleccions, i tot i que encara es manté la incògnita per saber si Ada Colau es tornarà a presentar, el fet és que el govern de coalició de Barcelona en Comú i el PSC està promovent l’inici d’obres de gran envergadura sense la garantia que es puguin acabar dins l’actual mandat i, per tant, amb la incògnita de si s’acabaran al següent davant un eventual canvi de govern. Estrenar ciutat abans de les eleccions és una estratègia electoral prou coneguda arreu, però aquest cop, es corre el risc que simplement s’hagin forçat les obres amb l’objectiu de tenir una ciutat a mig fer com a recurs per reclamar el vot de cara al futur mandat.
En tot cas, l’únic cert és que a hores d’ara ja estan en marxa o programades una desena d’obres que transformaran grans eixos de la ciutat, sovint de manera controvertida a partir del model Superilla Barcelona, una manera de fer ciutat que compta amb l’oposició frontal dels partits que no formen part de l’actual govern municipal i que, en cas d’arribar a governar al proper mandat podrien optar per paralitzar o transformar els projectes. Aquestes són les principals obres en marxa a Barcelona, algunes de les quals amb la possibilitat de quedar estroncades d’aquí a quinze mesos:
Des del mes d’abril del 2021 que el tram de l’avinguda Meridiana entre els carrers de Mallorca i Navas de Tolosa-Josep Estivill està en obres dins el projecte de reforma integral de l’avinguda que ja ha transformat el tram entre la plaça de les Glòries i Mallorca. La transformació inclou una mitjana central de 9,50 metres d’amplada, carrils bici segregats de doble sentit, de 4,30 m; un parterre de 2,60 m a cada costat amb una filera d’arbres grans i enllumenat. Això comportarà l’eliminació del carril bici a les voreres que permetrà incorporar grans parterres al voltant dels plàtans existents combinats amb espais d’estada.
La previsió inicial és que aquest tram estigui enllestit l’abril d’aquest 2022, però això no suposarà la fi de la situació d’obres en aquesta important via d’accés a la ciutat, ja que un cop finalitzat aquest sector, caldria continuar amb el comprès entre Navas de Tolosa/Josep Estivill i Fabra i Puig. L’ajuntament comptava començar les obres d’aquest sector a partir de l’estiu de 2022 i paral·lelament, redactar durant el 2022 l’avantprojecte de les obres entre Fabra i Puig i el Pont de Sarajevo, que ja no s’executarien fins al nou mandat.
Des de finals de gener que estan en marxa les obres de la segona fase de la reurbanització del carrer Gran de Sant Andreu entre el carrer de Joan Torras i la plaça de Mossèn Clapés, amb la intenció de finalitzar-les al desembre, és a dir, en aquest cas no estarien afectades per la finalització del mandat. Amb un pressupost de 4,15 milions d'euros i dues subfases, la primera entre els carrers Joan Torras i Campeny, ja en execució i la segona entre Campeny i la plaça del Mossèn Clapés, prevista a partir de l’estiu, l’objectiu és transformar el carrer en un eix amb preferència pel vianant, amb plataforma única, mobiliari urbà i serveis nous, com a continuació del tram ja reformat entre Joan Torras i la rambla de Fabra i Puig/Onze de Setembre.
[banner-AMP_0]
Previst per a finals de l’any passat i posteriorment retardat a principis d’aquest, el túnel de Glòries en sentit Llobregat hauria d’entrar en servei de manera imminent un cop ja estan força avançats els treballs finals. Amb tot, un cop enllestit encara quedaran moltes obres pendents, que previsiblement s’allargaran més enllà d’aquest mandat. D’una banda, la reurbanització de la superfície de la plaça a partir del projecte del Parc de la Canòpia del qual de moment només hi ha fet el costat montanya i que no es podrà culminar fins que no quedi tot l’espai lliure de trànsit. D’altra banda, la plaça també es veurà afectada per les obres de connexió del tramvia per la Diagonal que començaran al març i, finalment, quedarà pendent la reurbanització de la part de la Gran Via entre els carrers Independència/Badajoz i la Rambla del Poblenou. De fet, entitats veïnals ja han demostrat el seu desacord que aquesta part de la Gran Via quedi pendent per al futur mandat.
Una de les obres estrella de l’actual govern municipal. La reurbanització de la Via Laietana començarà l’1 de març amb obres al tram entre les places d’Antoni Maura i Urquinaona, que s’allargaran fins a finals d’abril del 2023. És a dir, que la inauguració d’aquest primer tram es podria fer a les portes de la campanya electoral -cal recordar que durant la campanya estan prohibides les inauguracions-, mentre que la segona fase, entre Antoni Maura i Correus quedarà pendent pel següent mandat. L’objectiu de la reforma és donar lloc a una nova configuració amb voreres ampliades, una calçada central que comptarà, en sentit mar-muntanya, d’un carril per a busos i taxis que també podran utilitzar els veïns i veïnes de la Via Laietana i de la Barceloneta, a més d’un carril bici segregat al costat de la vorera, mentre que en sentit muntanya-mar hi haurà un carril compartit per a busos i bicicletes i un carril obert al trànsit privat amb circulació limitada a 30 km/h.
[banner-AMP_1]
Una altra gran aposta de l’actual govern municipal molt contestada per l’oposició és la connexió de les dues xarxes de tranvia, TramBaix i TramBesos, a través de l’avinguda Diagonal. Aquesta mateixa setmana s’ha donat a conèixer que les obres en el tram Glòries - Verdaguer començaran a l’entorn del 7 de març amb l’objectiu d’enllestir-les a finals del 2023 i inaugurar l’obra el 2024, és a dir, que s’arribaria a les eleccions amb les obres ja avançades, però la inauguració quedaria pendent pel proper mandat, així com la decisió executiva de tirar endavant o no els següents trams previstos, entre Verdaguer i Cinc d’Oros primer i entre aquesta plaça i Francesc Macià posteriorment. Tenint en compte l’oposició històrica a culminar la connexió, és previsible que un govern municipal diferent paralitzi les obres en els trams pendents.
El Port Olímpic actual ha quedat com una rèmora de l’eufòria olímpica i és de les infraestructures més necessitades d’una renovació. La transformació de l’equipament començarà a l’abril al Moll de Mestral, és a dir, tota la zona ocupada fins fa poc per locals d’oci nocturn, que seran condicionats per als nous propòsits de l’economia blava, és a dir, activitats econòmiques sostenibles i relacionades amb el mar. Amb tot, la primera intervenció és només una primera fase que s’hauria d’enllestir el primer trimestre del 2023, altre cop a les portes de les eleccions, però que forma part d’un ampli programa de sis anys de duració.
[banner-AMP_2]
L’obra estrella de l’actual mandat serà la conversió en eixos verds de quatre carrers del cor de l’Eixample: Consell de Cent, Girona, Comte Borrell i Rocafort, ja que suposaran la culminació del model Superilla Barcelona al centre de la ciutat. Al mateix temps es tracta d’una obra qüestionada no només pels partits de l’oposició, sinó per entitats com el Racc i la patronal Foment del Treball. Malgrat que l’obra serà una transformació total dels carrers, com que els treballs seran bàsicament en superfície la durada dels treballs serà de vuit mesos, de manera que finalitzaran a principis del 2023, uns mesos abans de les eleccions municipals. Amb tot, cal recordar que aquesta obra no és més que una primera fase d’un horitzó 2030 que fixa la creació de 21 eixos verds (33 km) i 21 places que generarien 33,4 hectàrees d’espai per a vianants i 6,6 de verd urbà. L’únic cert és que aquesta primera fase estarà acabada dins d’aquest mandat. Més enllà, les urnes decidiran la continuïtat d’una transformació fortament discutida.
Al juny també han de començar les obres de reforma del carrer de Pi i Margall, que passarà de tenir sis carrils destinats als cotxes -inclosos els d’aparcament- a tenir-ne només dos per convertir aquesta via de 30 metres d’amplada en un eix verd en sintonia amb el model Superilla Barcelona. En l’actualitat la calçada ocupa les dues terceres parts de l’amplada del carrer, mentre que en el pla de reurbanització es preveu invertir la proporció i cedir un setanta per cent de l’espai als vianants, mentre que la calçada quedarà reduïda a un carril per a busos i trànsit local i un nou carril bici segregat de pujada, i al de baixada hi haurà un carril compartit per a busos, trànsit local i bicicletes, un model similar al previst, i criticat, per a la Via Laietana. La durada prevista és de 17 mesos, amb la qual cosa haurien d’estar enllestides el novembre del 2023, ja dins el següent mandat.
La reforma integral de la Rambla es preveu com una obra de llarga durada. Tot i que està previst començar aquest mateix any, encara no se sap quan, es calcula que el tram superior, el que afecta directament les antigues parades dels ocellaires, no s’emprendrà fins al 2028 i, com en altres obres d’envergadura, el futur de la transformació quedarà hipotecat als futurs governs municipals -en aquest cas, fins i tot del que pugui sorgir el 2027-. En tot cas, de moment la intenció és engegar la reurbanització al tram més proper al mar, a la rambla de Santa Mònica entre el Portal de la Pau i el carrer del Portal de Santa Madrona.
La reforma dels Mercats Municipals és una de les obres de molt llarg termini. De fet, fa dècades que està en marxa i ha passat de mandat a mandat fent el seu recorregut. El mercat de la Concepció, per exemple, va ser reformat entre el 1996 i el 1998, i el de Sant Antoni, entre 2009 i 2018. En l’actualitat hi ha diversos en marxa. El de Sant Andreu hauria d’estar enllestit al maig, mentre que el de l’Abaceria, a Gràcia, porta en obres des del 2018 i encara va per llarg. Pel futur queden els mercats d’Horta, que encara ha de començar i no estarà enllestit abans del 2024 i el de Montserrat, a Nou Barris, que també hauria d’estar acabat d’aquí a dos anys, al futur mandat.