La singularitat arquitectònica de Barcelona és un dels grans actius que la capital de Catalunya pot fer valdre en l’actualitat. De fet, la ciutat serà Capital Mundial de l'Arquitectura l'any 2026 i els seus edificis sovint són citats com a referència mundial i opten a guardons del sector. A tot això ara s’hi pot afegir que un rànquing ha considerat la ciutat com la sisena d’Europa amb les cases més boniques. Així ho ha donat a conèixer Barcelona Turisme, que ha difós que l'empresa Uswitch ha fet un estudi basat en Pinterest, xarxa social que permet als usuaris crear i administrar diverses col·leccions d'imatges i que pot ser utilitzada com a guia pels turistes a l'hora d'escollir el proper destí de viatge.
En aquest rànquing, Barcelona se situa per darrere de París, Berlín, Amsterdam, Atenes i Venècia i per davant de Roma, Dublín, Florència i Edimburg. En el cas de la capital catalana, els enquestats en destaquen el seu urbanisme i el fet de concentrar un gran nombre de construccions de diversos estils, en especial gòtiques i modernistes. Així, la ciutat que el 2026 ha de ser la Capital Mundial de l’Arquitectura i que té diversos edificis seleccionats per als premis Mies Van der Rohe 2022, és també una referència a les xarxes socials pel valor intrínsec de la seva arquitectura històrica i bressol de grans arquitectes, com els recentment traspassats Oriol Bohigas i Ricard Bofill.
Per tot plegat, la directora de Turisme de Barcelona, Marian Muro, ha destacat que “Barcelona és l'única ciutat espanyola que ha aconseguit entrar en aquest rànquing que destaca un cop més la seva bellesa i constata que continuem estant en l’imaginari del visitant internacional i generant una gran atracció a l’hora de viatjar”. L’arquitectura, la cultura i l’entreteniment són, segons l’informe anual d’activitat de l’Observatori del Turisme a Barcelona, el més ben valorat pels visitants de Barcelona amb notes de 9,23 en arquitectura i 8,84 en cultura. A més, la partida en cultura i entreteniment representa prop del 20% de la despesa mitjana per dia i persona, el que la situa com el segon gruix de despesa per darrere de la gastronomia que concerta més del 40%.
Hi ha vida més enllà del modernisme
Els espais d’interès arquitectònic més visitats i valorats pels turistes són en primer lloc la basílica de la Sagrada Família, i a continuació el Park Güell, el Poble Espanyol, la Pedrera, la Casa Batlló, el recinte modernista de l’Hospital de Sant Pau, el Palau Güell i la Casa Vicens. A més, Barcelona concentra en un sol districte, l’Eixample, nou edificis modernistes Patrimoni de la Humanitat. A més, també cal destacar que més enllà del modernisme hi ha espais que també reclamen l’atenció dels visitants, com la rèplica del Pavelló Mies van der Rohe i la Fundació Joan Miró, característics de mitjans del segle XX, així com la Torre Glòries, que a partir de la primavera del 2022 tindrà un mirador visitable, o el Museu del Disseny i el Mercat dels Encants són mostra de l’evolució de l’arquitectura a Barcelona aquest segle XXI.
Així, Barcelona Turisme destaca en arquitectura contemporània obres com el MACBA de Richard Meier, la Torre Collserola de Norman Foster, L’Auditori de Rafael Moneo i el pont de Bac de Roda de Santiago Calatrava, edificis tots ells presents en diverses rutes per a visitants. Per tot plegat, la designació de Barcelona com a Capital Mundial de l’Arquitectura el 2026 per la UNESCO després de ser-ho el 1996, convertiran la capital catalana en el centre mundial de l’arquitectura i suposarà una nova oportunitat per enfortir i projectar Barcelona com a centre de producció i pensament de l’arquitectura i el disseny urbà.
A més, Turisme de Barcelona s’ha marcat com un dels objectius d’aquest any 2022 donar un nou impuls a la presència de la ciutat a Pinterest amb l’objectiu d’adreçar-se a un segment de públic molt concret que no cobreix altres xarxes d’aquest tipus com poden ser Instagram o Facebook. Actualment, Pinterest compta amb més de 400 milions d'usuaris actius mensuals un 70% dels quals són dones i el 66% tenen edats compreses entre els 25 i els 54 anys. Els països que més la utilitzen són els Estats Units d’Amèrica, Espanya i el Brasil. A més, aquesta xarxa social ha esdevingut un suport de publicitat molt influent on el contingut de les marques juga un paper important entre els usuaris que la fan servir diàriament per descobrir idees, inspirar-se o conèixer les darreres tendències de gastronomia, moda, bellesa i decoració de la llar, essent l’art, el disseny i els viatges els temes que més interès els desperta.