L’Ajuntament de Barcelona s’ha marcat com un dels reptes del mandat el de millorar la gestió del turisme a partir de dos instruments bàsics, la regulació i la fiscalitat. Si en el primer aspecte l’actual govern municipal ja ha mostrat el seu suport al manteniment del PEUAT que limita la creació de nous hotels, així com els plans d’usos que inclouen els EGA (Espais de Gran Afluència) així com la supressió d’apartaments turístics el 2028, pel que fa a la fiscalitat, a partir de l’1 d’octubre entrarà en vigor l’augment del recàrrec municipal de la taxa turística fins a 4 euros, i s’ha acordat amb el Govern augmentar la taxa als creueristes de pas, mesures a les quals se sumarà, si la proposta tira endavant, un fort augment del preu públic per aparcar autocars turístics a Barcelona, que actualment té un preu mitjà de 20 euros i que passaria a costar uns 80.
Tal com ha anunciat aquest dimarts al matí el tinent d’alcaldia d’Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme, Jordi Valls, la proposta d’augment s’haurà de discutir en la pròxima comissió d’economia i aprovar en el marc del debat, previst a l’octubre, de les ordenances fiscals. Ara bé, segons Valls, cal posar sobre la taula que a Barcelona, més enllà dels turistes que hi pernocten, hi ha un gran nombre que entra i surt per visitar la ciutat, sovint des d'altres localitats de Catalunya. En aquest sentit, Valls ha recordat que, un cop entri en vigor el recàrrec municipal de 4 euros, “un turista que visita la ciutat i hi dorm paga uns 7 euros de taxa més recàrrec, mentre que el turista que visita la ciutat des de qualsevol altre lloc, paga uns 50 cèntims”.
A partir d’aquesta diferència i del fet que, segons el govern municipal, anualment operen a Barcelona uns 70.000 autocars turístics -és a dir, aquells que no fan serveis discrecionals ni escolars- que fan més de 150.000 operacions, entre aparcament i operatives de pujada i baixada de passatge, en poc més de 200 places d’aparcament que, en tot cas, “difícilment podrà créixer”, Valls portarà la proposta d’augmentar el preu d’aquestes operacions, calculat en un terme mitjà de 20 euros -cal tenir en compte que es paguen tarifes diferents segons les operacions i els llocs on es fan-, la qual cosa permetria “passar d’una recaptació d’un milió d’euros a quatre milions d’euros”.
Així mateix, Valls ha assenyalat que es manté la intenció per part de l’Ajuntament de Barcelona de reclamar al Port de Barcelona “una reducció de terminals de creuers”, tot apuntant que, des del seu punt de vista, “el nombre de turistes d’aquesta ciutat és suficient” i ha insistit que l’administració pública “no pot incidir en la demanda, però sí en l’oferta”, i que mesures com la prevista d’augmentar el preu de la zona blava dels autocars pot ajudar a “desincentivar l’activitat turística”.