La comissió d’estudi per afrontar la multireincidència delictiva de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat aquest dimecres un document de conclusions que recull aportacions de Junts, PSC, PP i ERC on es proposa que es modifiqui la legislació i es reforcin els jutjats de la capital catalana per tal de lluitar amb més eficàcia contra els lladres multireincidents. Segons recull l’ACN, entre les propostes concretes hi ha la modificació del Codi Penal per castigar la reincidència, cosa que ara és molt difícil, així com canviar les lleis processals per agilitzar l’enjudiciament i reforçar els jutjats perquè no hi hagi demores. D’aquesta manera, assegura el document, s’aprofitarà la “bona” feina policial en la detenció dels lladres.
En la multireincidència el tipus penal que més influeix són el furt i els robatoris amb violència i intimidació, i una part molt important d’aquests fets delictius són comesos per un col·lectiu relativament reduït de delinqüents que actuen de manera reiterativa (el que es coneix com a multireincidents). Es constata que s’incrementa any rere any el nombre de persones detingudes i posades a disposició de la justícia per part dels diferents cossos de seguretat. Però “la bona tasca policial no es tradueix en un descens del fenomen”, sinó al contrari, i és degut a diverses causes, com per exemple a deficiències normatives tant en l’àmbit del dret objectiu (Codi Penal) com en les normes processals (Llei d’Enjudiciament Criminal) que frustren els resultats policials.
Així mateix, es destaca la dificultat per detectar les insuficiències tècniques de la darrera reforma del Codi Penal, i de la seva posada en pràctica, pel poc temps que porta vigent, tot i que es menciona que podria haver comportat una dificultat afegida per a la lluita eficaç contra la multireincidència delictiva en delictes lleus. Tampoc ajuda el no comptar amb algun tipus penal específic per als dispositius mòbils, fet que és una dificultat afegida per a poder lluitar amb més eficàcia contra els furts d’aquests aparells, cada vegada més crítics per al desenvolupament de la vida de les persones en tots els aspectes (professional, financer, dades personals, informació sensible o dret a la intimitat, entre altres).
A això cal sumar la manca de recursos humans i materials de la planta judicial (personal i òrgans judicials) que es converteixen és un obstacle insalvable per tal que l’administració de justícia pugui funcionar adequadament. Un altre fet a tenir en compte és que en un marc de lliure circulació de persones la manca d’homogeneïtat en el tractament penal dels països del nostre entorn respecte del delicte de furt, entre d’altres, afavoreix la presència de delinqüents en els països on la penalitat és menor, i el tractament judicial més ineficient. En l’àmbit internacional també cal destacar l’exemple alemany de diferenciació entre multireincidents “vulnerables” i multireincidents “professionals”.