Barcelona té un dèficit de verd urbà important. La ciutat està molt per sota dels barems desitjables quant a superfície de verd urbà per habitant que estableix l’OMS i que hauria de ser de 10-15 m², mentre que a la ciutat barcelonina és de menys de 7 m². Aquesta xifra és encara més negativa en el districte de l’Eixample, menys de 2 m² urbà per habitant. I és en l’Eixample, precisament, on s’estan executant les obres de la primera fase de la prolongació de l’L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) des de Plaça Espanya fins a Gràcia ,que permetrà connectar la línia Llobregat-Anoia amb la línia Barcelona-Vallès. És per això que la sindicatura de greuges de Barcelona farà el seguiment i control d’aquestes obres, amb l’objectiu de copsar que no es perd cap espai verd a la ciutat.

Parc Joan Miró
Parc Joan Miró

Per tal de treballar en la millora d’aquest greu dèficit d’espais verds a Barcelona, la defensoria de la ciutadania ha instat al consistori a fer tots els esforços possibles perquè els parcs i jardins de què disposa la ciutat estiguin en bones condicions i es puguin utilitzar per afavorir la qualitat de vida i el benestar dels seus habitants. Les obres de l’L8 dels FGC van començar el dimarts 6 d’agost i la seva execució afecta l’arbreda del parc de Joan Miro, ja que es convertirà en l’espai logístic de les tasques per allargar la línia dels ferrocarrils entre la plaça d’Espanya i Gràcia. Segons informació de l’Ajuntament, entre la vegetació damnificada, hi ha 94 elements: 75 pins i 19 arbres més, en què gairebé la meitat són palmeres. En un comunicat, la sindicatura informa que farà un seguiment de les actuacions municipals per tal de garantir que, un cop s’acabin les obres a la zona del parc de Joan Miró, es reposin els espais verds i es trasplantin els arbres talats.

Comissió de seguiment de les obres

L’organisme que té com a síndic a David Bondia ha recomanat a l’Ajuntament promoure la creació d’una comissió de seguiment de les obres de l’L8 dels FGC, conjunta amb la Generalitat de Catalunya, en què participin totes les persones interessades i que asseguri la transmissió d’informació sobre l’evolució de les obres i les possibles incidències. “Tot i no ser el responsable directe de les obres d’ampliació de la línia L8 d’FGC, l’Ajuntament ha de vetllar perquè les incidències en la ciutadania siguin les mínimes possibles i es resolguin al més aviat millor. En concret, les obres ocasionaran afectacions en el carril bici de la banda nord de la Gran Via, la parada doble de bus, la parada de l’aerobús, i altres carrers com la carretera de la Bordeta i l’avinguda del Paral·lel”, afirma el comunicat.

Ajustar-se als terminis

La sindicatura també ha informat que va requerir a l’Ajuntament, a petició dels ciutadans, quan seria la durada prevista de l’ocupació de l’espai on s’instal·la la zona logística, però “el consistori no va facilitar una resposta concreta”. Tot i que va informar el veïnat que l’afectació seria de dos anys i mig, la sindicatura, “vist el que ha passat en altres obres de gran envergadura”, remarca “la conveniència d’ajustar-se al màxim als terminis d’execució i, si pot ser, intentar reduir-los per tots els greuges que suposaran pel veïnat més proper.

Què és la Sindicatura de Greuges de Barcelona?

És una institució que vetlla per la defensa dels drets fonamentals i les llibertats públiques dels ciutadans i ciutadanes de Barcelona i de les persones que es troben a la ciutat. És un òrgan unipersonal complementari de l’administració municipal, encapçalat pel síndic de greuges i la seva adjunta, i que disposa d’un equip multidisciplinari d’assessors i tècnics. El síndic de greuges de Barcelona és, des de l’octubre del 2021, en David Bondia. Aquest supervisa l’actuació de l’administració municipal i dels serveis públics que en depenen, especialment tot allò que fa referència als drets i llibertats establerts en la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat. La Sindicatura de Greuges de Barcelona és un organisme que actua de manera independent de l’Ajuntament de Barcelona, i amb un àmbit d’actuació local. Va prendre possessió del càrrec el dia 6 d’octubre del 2021.

David Bondia, síndic de greuges de Barcelona
David Bondia, síndic de greuges de Barcelona
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!