La xarxa pedalable de Barcelona no ha tocat sostre, malgrat que, el passat setembre, el RACC va considerar que la ciutat no necessitava més carrils bici; l’actual xarxa comprèn 268 quilòmetres de carrils segregats per a les bicicletes. Segons les previsions de l’Ajuntament de Barcelona pel que fa al desenvolupament dels carrils per a bicicletes i VIP a la ciutat, la xarxa pedalable arribarà al 2027 amb un total de 42,4 kilòmetres executats per l’actual govern municipal, dels quals 20 quilòmetres ja són una realitat i els restants 21 es faran en els anys vinents amb 12,3 quilòmetres de carrils nous i la baixada de vorera a calçada de 9,3 ja existents. L’estratègia a mitjà termini, emperò, no inclou l’execució del reivindicat carril bici de la plaça Catalunya.

Amb la voluntat que Barcelona tingui “una infraestructura ciclista més segura, més connectada i més àmplia”, la tinenta d’alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, ha anunciat un pla d’actuacions que pivota en tres eixos, els de “l’ampliació de la infraestructura amb més carrils; la necessitat de recosir la xarxa amb més connexió, i la de millorar la xarxa existent baixant els carrils que queden de vorera a calçada”. Tot plegat s’inclou en un pla d’actuacions en tota la ciutat, amb projectes emblemàtics com un carril bici de més de sis quilòmetres a Montjuïc o renovar i millorar l’itinerari ciclista de tota la Diagonal des de Francesc Macià fins al Fòrum.

El carril bici de la plaça Catalunya haurà d’esperar

Tot i les expectatives de creixement en aquest mateix mandat, hi ha dos projectes que quedaran pel següent període de quatre anys, això sí, amb la voluntat per part del govern municipal d’enllestir els projectes i deixar pendent només l’execució. El primer d’ells és un de llargament reivindicat pel col·lectiu ciclista, el carril bici de la plaça Catalunya, respecte al qual l’Ajuntament vol disposar al final del mandat del projecte d’infraestructura ciclista d’aquest espai per tal d’obrir una nova connexió segura en bici entre Ciutat Vella i l’Eixample. Això sí, Bonet ha indicat que aquest projecte s’ha d’emmarcar en la finalització de la reforma de la Rambla i la futura reforma de la plaça de Catalunya, per la qual cosa ha descartat la implementació d’un carril bici provisional mentre no arriba el definitiu. 

Pel que fa al segon projecte d’envergadura que quedarà per més enllà del 2027, es tracta de la ronda del Port, un vial que permetrà connectar en bicicleta el passeig de la Zona Franca i, per tant, els barris en expansió de la Marina, amb el centre de la ciutat arribant fins a la plaça de les Drassanes, també reivindicat pels usuaris de bicicleta i que tindria un recorregut d’uns 4 km, dels quals en l’actualitat existeix algun tram, però situat sobre vorera, quan la voluntat del consistori és eliminar progressivament aquest tipus de carrils bici. També quedarà per a més endavant, ja que no ha entrat en aquest pla, la baixada a calçada del carril bici de la Via Júlia.

Nous carrils bici previstos fins al 2027

  • Montjuïc, avingudes de Ferrer Guàrdia, de l’Estadi i de Miramar. Nou carril bici bidireccional de 6,6 quilòmetres a la muntanya de Montjuïc, facilitant i millorant la connexió ciclista. L’eix, que serà una realitat a principis del 2027, discorrerà entre la Font Màgica i el Poble-sec i connectarà alguns dels principals equipaments de la muntanya com el Poble Espanyol, l’Anella Olímpica, la Fundació Joan Miró o jardins com els de Laribal, Joan Brossa, Joan Maragall o de mossèn Cinto Verdaguer.
  • Passeig de Joan de Borbó, entre el carrer de la Maquinista i la plaça d’Idrissa Diallo i Via Laietana, en el marc de les obres d’urbanització. Pel que fa a eixos mar–muntanya, es preveuen algunes actuacions quirúrgiques com la connexió del carril bici del carrer de Joan de Borbó fins al carril bici en construcció de 600 metres de la renovada Via Laietana, intervenció que connectarà les places de Correus i d’Idrissa Diallo amb la d’Urquinaona i tota la xarxa ciclista de l’Eixample. En aquest sentit, la intervenció consisteix a allargar 160 metres el carril bidireccional de Joan de Borbó i baixar de la vorera l’existent a Pas Sota Muralla en dos carrils de sentit únic de 320 metres fins a Idrissa Diallo. Aquesta actuació permetrà connectar la Barceloneta amb l’Eixample i configurar un eix ciclista entre el litoral i Gràcia.
  • Passeig de Gràcia, entre la Diagonal i el carrer de Bonavista. En aquest sentit, les obres de renovació dels Jardinets de Gràcia ja iniciades també incorporen una petita actuació de 75 metres que permetrà millorar sensiblement la connectivitat entre l’Eixample i Gràcia. Les obres permetran allargar la via que avui queda interrompuda a mig carrer fins a connectar amb el carrer de Bonavista i la xarxa pacificada de la Vila de Gràcia.
  • Carrer de Badajoz, entre l’avinguda d’Icària i la plaça de les Glòries. També en el capítol d’eixos mar-muntanya figura el carril bici del carrer de Badajoz, al Poblenou, que es construirà en les obres de renovació de tot el carrer. El nou carril configurarà amb els seus 1,6 quilòmetres, un nou eix connectant amb el carril existent a Independència i formant una connexió directa entre el litoral i el Guinardó, creuant els barris del Poblenou i del Camp de l’Arpa del Clot.

Millores de la infraestructura

  • Avinguda Diagonal, entre els carrers de la Ciutat de Granada i de Josep Pla. Baixada a calçada del carril bici de la Diagonal a l'altura del districte de Sant Martí, als barris del Poblenou entre les Glòries i el mar. Després de la transformació de la Diagonal per les obres del tramvia entre Verdaguer i les Glòries, que també han significat la construcció d’un nou carril bici segregat, l’objectiu és continuar la millora de la infraestructura d’aquest eix més enllà de les Glòries. Es tracta d’una intervenció llargament reclamada pel col·lectiu ciclista. Es tracta de la construcció de 4,6 km de dos nous carrils bici unidireccionals entre els carrers de Ciutat de Granada i de Josep Pla a calçada, que substituiran els dos carrils bici existents a la vorera i que discorren pels extrems de la rambla central de la Diagonal. La nova infraestructura permetrà guanyar seguretat pels ciclistes i sobretot per als vianants i els usuaris del tramvia, ja que els carrils bici actuals són adjacents a les parades dels Tramesos. Amb aquesta actuació, que es preveu que estigui executada a principis de 2027, s’haurà renovat i millorat l’itinerari ciclista de tota la Diagonal des de Francesc Macià fins al Fòrum.
  • Avinguda Diagonal, entre Esplugues i l’avinguda d’Albert Bastardas. També a la Diagonal, però a l’altre extrem, es millorarà la connexió amb Esplugues de Llobregat amb la construcció d’un nou carril bici bidireccional de 565 metres, amb una primera fase d’obres a finals d’any entre Esplugues i les pistes esportives de la Universitat de Barcelona, al costat mar de la Diagonal, que més endavant arribarà a l’altura de l’avinguda d’Albert Bastardas.
  • Ronda Guinardó, entre els carrers de Vinyals i la Torre dels Pardals. El 2026 es completarà l’eix ciclista de la ronda del Guinardó baixant a la calçada el tram entre els carrers de Vinyals i de la Torre dels Pardals amb un nou carril bidireccional de 390 metres. Aquesta nova infraestructura completarà el carril en calçada existent entre Cartagena i Vinyals i entre Torre dels Pardals i el passeig de Maragall.
  • Carrer de la Marina, entre Ausiàs Marc i Diputació. A l’Eixample, també es construirà un nou carril bici en calçada al carrer de la Marina entre Ausiàs Marc i Diputació que substituirà els 450 metres per sentit dels carrils unidireccionals existents en vorera.
  • Carrer de Provença, entre Sardenya i Lepant. En el marc de la urbanització dels entorns de la Sagrada Família, s’actuarà per millorar aquest tram de 230 metres de carril bici bidireccional entre els carrers de Sardenya i Lepant, amb l’objectiu de millorar tant l’eficiència de la infraestructura com la seguretat dels vianants.
  • Avinguda Meridiana i carrer de Concepción Arenal, entre el carrer de Felip II i el passeig de Fabra i Puig. Un dels àmbits destacats d’actuació en infraestructura ciclista seran també els barris del districte de Sant Andreu i  de Nou Barris, especialment associada a la transformació de l’avinguda Meridiana entre Felip II i Fabra i Puig. La reurbanització de la Meridiana comportarà un nou carril bidireccional de 1.140 metres que substituirà els carrils en vorera, i mentre no s’acabin d’executar aquests treballs, es construirà un nou carril bici bidireccional provisional al carrer de Concepción Arenal, de 550  metres, que cobrirà la distància entre Felip II i Fabra i Puig.
  • Carrer d’Escòcia, entre el carrer de Felip II i l’avinguda Meridiana. També en aquest àmbit s’està construint un nou carril bici de 600 metres al carrer d’Escòcia, que conjuntament amb el vial de Concepción Arenal, permetrà millorar la connectivitat entre els barris de Vilapicina i la Torre Llobeta, el Congrés i els Indians i la Sagrera i facilitarà nous itineraris ciclistes.
  • Carrer de Fernando Pessoa, entre els carrers de Joan Torras i de Palomar. Encara a Sant Andreu, la transformació del carrer de Fernando Pessoa inclourà la construcció de 920 metres de carril bici que permetrà millorar la connectivitat interior del nord del barri.
  • Passeig de Santa Coloma, entre l’avinguda Meridiana i el carrer de Fernando Pessoa. Al districte de Sant Andreu també està prevista per aquest mandat la millora del carril bici al passeig de Santa Coloma, per tal de baixar a calçada els 580 metres de carril bidireccional que avui van per la vorera.
  • Passeig de Valldaura, entre la plaça de la República i l’avinguda Meridiana. Una altra intervenció al voltant de la Meridiana, en aquest cas entre els barris de la Prosperitat i de Porta (Nou Barris) és el de baixar de la vorera els 900 metres del carril bici bidireccional de sobre la vorera del passeig de Valldaura, entre la plaça de la República i la Meridiana.
  • Travessera de les Corts, entre la Gran Via de Carles III i el carrer d’Aristides Maillol. Una altra intervenció que permetrà millorar itineraris ciclistes als barris serà la construcció d’un nou carril bici de 760 metres vinculat a la transformació de l’Spotify Camp Nou, a les Corts, amb 760 nous metres a la Travessera de les Corts entre la Gran Via de Carles III i Aristides Maillol. Aquest carril permetrà allargar l’existent a la travessera entre Carles III i el carrer de Joan Güell obert aquest mandat.
  • Carrer de Viriat, entre el carrer de Provença i el passeig de Sant Antoni. Completa el mapa de les obertures de nous carrils bici el del carrer de Viriat, als entorns de l’estació de Sants, per tal d’afavorir la mobilitat sostenible mentre durin els treballs de la transformació de l’estació, i en la situació definitiva. Aquest carril bidireccional consta de 510 metres i un cop obert permetrà connectar l’Eixample i els barris de Sants.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!