Des que a principis de novembre del 2021 es va posar en servei el Túnel de Glòries en sentit Besòs, una queixa dels usuaris ha estat l’existència d’una mena de protuberàncies en l’asfalt, que noten especialment els motoristes, i que ha sobtat precisament perquè es tracta d’una obra de nova factura que compleix els requisits tècnics i de seguretat més moderns. De fet, hi ha hagut queixes del fet que aquests bonys del paviment hagin estat percebuts des del moment de l’estrena i no pas després d’anys d'utilització continuada que hauria produït un raonable desgast. Ara bé, segons l’Ajuntament de Barcelona, no n’hi ha pas, de bonys.
Segons ha explicat aquest dijous al matí el gerent de Mobilitat i Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona, Manuel Valdés, les protuberàncies del paviment tenen una explicació tècnica: “No és que hi hagi bonys, és un asfalt rugós especial, un paviment que compleix els requeriments de no tenir una alta capacitat calorífica en cas d’incendi”. Segons Valdés, l’asfalt del túnel “ha estat creat d’aquesta manera” i ha indicat que cal tenir en compte igualment el “pendent important” que té el mateix túnel pel qual ja se li dona una certa rugositat. En tot cas, el gerent de Mobilitat ha assegurat que tant el material com la rugositat estan “dins dels límits d’un paviment d’aquestes característiques”.
Finalment, Valdés ha assenyalat que les característiques del paviment del túnel d’entrada a Barcelona, que s’obrirà la nit del dissabte a diumenge té les mateixes característiques, és a dir, que els conductors es trobaran amb la mateixa rugositat. El gerent de Mobilitat ha fet aquestes declaracions en la presentació dels consells bàsics per als usuaris de l’entrada en servei del nou túnel, en especial pel que fa al matí del dilluns, 4 d’abril, primer feiner amb el túnel en direcció Llobregat en servei. La recomanació que fa el consistori a la ciutadania és la d’estar informats al màxim dels canvis en la mobilitat que suposarà l’entrada en servei del nou túnel i recordar que, tal com passa en la secció de sortida, hi ha un carril per a ús exclusiu del transport públic interurbà.
Previsió de més retencions
De fet, l’obertura imminent del túnel de Glòries en sentit Llobregat no comportarà la fi dels embussos, ans al contrari, la previsió és que, almenys durant “els primers dies o setmanes hi haurà un increment de les retencions”. Per això, Valdes ha recordat que l’objectiu final dels túnels és el “d’alliberar la plaça de les Glòries del pas de vehicles”, ja que en superfície ja només hi podran transitar autobusos urbans i taxis, però això no equival a esperar que les habituals retencions de Gran Via desapareguin. De fet, la previsió és que hi hagi un increment. Per això, els esforços de mobilitat s’han posat en la regulació de la semaforització a fi i efecte d’evitar que hi hagi embussos dins del túnel.