Passar de la quantitat a la qualitat. Aquest és el repte del consorci Barcelona Turisme de cara al 2025, un cop s’ha acceptat que a Barcelona “ja no ens calen més turistes, creueristes i congressistes, ens calen millors”, en afirmació convençuda de Mateu Hernández, director general de Barcelona Turisme, que aquest dijous ha presentat els eixos de l’acció de promoció turística de la capital de Catalunya per al proper any. Per fer-ho, aquest consorci ha presentat el concepte Barcelona Art Season, una “aliança del turisme amb el sector de l’art i la cultura” que busca que Barcelona sigui “coneguda com una ciutat de cultura”.

En una presentació que ha tingut lloc en una de les icones turístiques de la ciutat, la Pedrera d’Antoni Gaudí, Hernández ha apuntat que aquest canvi d’estratègia prové de la necessitat de respondre a la pregunta de si a Barcelona “li cal més promoció amb la ciutat plena de turistes, creueristes i congressistes”, per afirmar que quan Barcelona, fa unes dècades tenia 4 milions de visitants, “promoció volia dir anar a buscar més”, però que en l’actualitat, amb 30 milions de visitants, “ara no ens calen més turistes, creueristes i congressistes, ens calen millors, i millors vol dir escollir els que volem”.

A partir d’aquest posicionament, Mateu ha fixat els cinc eixos del programa d’accions per al 2025: “Fer valdre la ciutat, captar els millors turistes, millorar l’experiència, articular el sector i prescriure el millor producte”, amb un objectiu final, el de “tenir turisme de qualitat”. En aquest sentit, el director general de Barcelona Turisme ha insistit en que “el turisme de qualitat paga impostos i finança la ciutat”, ja que amb la taxa turística i el recàrrec turístic, els diners que paga el visitant s’han convertit ja en “el tercer ingrés de l’Ajuntament de Barcelona”.

Per la seva banda, el tinent d’alcaldia Jordi Valls ha aprofitat la seva presència en l’acte per dibuixar el posicionament de l’Ajuntament de Barcelona davant el fet i, especialment, l’efecte turístic. Com ja ha fet en anteriors ocasions, Valls ha insistit que ha arribat l’hora de “canviar coses i generar debats de no només atreure persones, també com hem de gestionar aquest turisme”. Valls ha recordat que el turisme suposa el 14 % del PIB de la ciutat, però també que el turisme “interroga a tota la ciutat”. Cal tenir en compte, encara que Valls no ho hagi esmentat, que el govern municipal ha adoptat ja mesures per a la gestió turística, com les accions en les anomenades EGA (Espais de Gran Afluència), on es treballa per mitigar l’impacte turístic. En aquest context, Valls ha destacat que la cultura és “una peça fonamental per a qualsevol estructura de ciutadania i també del turisme i alhora el turisme és peça fonamental de la cultura, perquè la cultura representa la nostra identitat”.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!