Barcelona presumeix de ser una de les ciutats més intel·ligents d’Europa, ha implementat nombroses iniciatives tecnològiques per millorar la qualitat de vida dels seus habitants i optimitzar els seus recursos. Com correspon a la seva voluntat de ser una Smart City, que ha estat designada Capital Mundial del Mòbil (s’ha assegurat l’organització del Mobile World Congress fins al 2030) i reconeguda com un referent en innovació i tecnologia, la ciutat segueix treballant per millorar i expandir les seves iniciatives de ciutat intel·ligent. El trànsit està ara en el punt de mira i la ciutat buscarà la manera d’optimitzar la gestió de la mobilitat a la ciutat a través d’un nou sistema de coordinació semafòrica global que utilitzarà la intel·ligència artificial. Encara no sap com ho farà, però l’Ajuntament posarà fil a l’agulla en els pròxims mesos per trobar la millor proposta per millorar la gestió dels semàfors per assolir una major fluïdesa del trànsit, reduir la contaminació i aconseguir unes millors condicions de seguretat viària.
Proposició de Junts per Barcelona
El pas s’ha donat gràcies a un pacte del govern de Jaume Collboni amb el Grup municipal de Junts per Barcelona per impulsar aquest nou sistema de coordinació semafòrica global amb ajuda de la IA. La Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, celebrada aquest dimarts, va aprovar la proposició presentada per JuntsXBarcelona i transaccionada amb el govern municipal, que va comptar amb el suport de tots els grups (ERC, PP i Vox), a excepció de BComú, que es va abstenir. La regidora de Junts, Francina Vila, va celebrar el suport de tots els grups per renovar un sistema semafòric, que considera “bastant analògic”, per un de més innovador que s'obtindrà gràcies a un concurs internacional en què diversos equips d'enginyers presentaran les seves propostes.
El full de ruta
Un cop aprovada la proposició, s’obre ara un període d’anàlisi que no serà superior a sis mesos i un estudi detallat per part dels tècnics municipals de les diferents àrees implicades (mobilitat i sistemes, entre d’altres) per identificar quines són les millors opcions que s’apliquen internacionalment per fer realitat aquest sistema de coordinació semafòrica global que estarà potenciat per tots els avenços tecnològics possibles, inclosa l’aplicació de la intel·ligència artificial. Un cop realitzat el diagnòstic de quines són les necessitats que planteja la ciutat, l’Ajuntament estudiarà la convocatòria d’un concurs internacional on participarien les millors enginyeries del món, que presentarien les seves propostes per fer realitat aquest sistema de coordinació semafòrica global.
Objectius del sistema
L’optimització de la gestió del trànsit en temps real és el principal objectiu d’aquest sistema assistit per la intel·ligència artificial per la coordinació i regulació dels semàfors de la ciutat (Barcelona compta amb més de 37.000 semàfors i prop de dues mil interseccions semaforitzades), però hi ha d’altres, com “el disseny d’algoritmes d’aprenentatge automàtic, control dinàmic de les fases semafòriques, modelatge del trànsit, l’anàlisi de dades massives i la millora de la seguretat viària”, segons explica Junts. “Tenim un sistema semafòric bastant analògic i hauríem de fer un pas per millorar-lo, per tenir una millor fluïdesa, que també vol dir reduir la contaminació, i unes millors condicions seguretat viària”. A més, una millor coordinació de semàfors “permet una aposta eficient pel transport públic, millorar la seva fluïdesa i puntualitat”, segons va explicar Francina Vila.
Des del govern municipal, la tinenta d'alcalde de Mobilitat, Laia Bonet, va destacar que primer cal fer un diagnòstic de la situació dels semàfors a Barcelona per definir les línies de treball; posteriorment, caldrà identificar bones pràctiques d'altres ciutats i, finalment, desenvolupar la forma per aplicar les solucions tecnològiques. I, en qualsevol cas, Bonet ha defensat que qualsevol millora s'haurà de contemplar per millorar la mobilitat de tothom, no només del trànsit de cotxes.
La proposició, però, no va convèncer BComú, i el regidor Guille López va defensar la posició del seu partit afirmant que el que necessita Barcelona “no són millors semàfors, sino menys cotxes”, va lamentar que des de fa dècades les decisions es prenen per “millorar el vehicle privat” i que el que cal és impulsar “sistemes de mobilitat més eficients”. A més, López va recordar que l’Ajuntament ja va licitar el passat mes d’octubre un concurs dotat amb 16,7 milions d'euros per a la millora i el manteniment dels sistemes de regulació del trànsit, que inclou la xarxa semafòrica i altres instal·lacions que depenen del departament d’Espai Urbà del consistori.