Limitar el nombre de creuers i creueristes a Barcelona, en especial aquells que es limiten a fer escala i no utilitzen el port com a punt de sortida o arribada dels creuers. Aquest és l’objectiu declarat del govern municipal que ja ha iniciat converses amb el Port de Barcelona per negociar un nou conveni que permeti una reducció dels creueristes i sense excloure la possibilitat de “suprimir alguna terminal en el futur si fos necessari”, segons ha declarat aquest divendres al matí l’alcalde, Jaume Collboni, en el marc de la presentació del pla d’estiu, que reforçarà els serveis de seguretat i neteja.

El mateix alcalde ha recordat que el conveni vigent amb el Port es va signar el 2018, quan es va arribar a 2,6 milions de creueristes, i que va servir principalment per allunyar les terminals del centre de la ciutat, però que el 2023 van arribar 3,6 milions de turistes en creuer, 1,6 dels quals van fer només escala de poques hores. Davant aquesta situació, l’alcalde ha considerat que la ciutat “està arribant al límit”, i per això ha defensat la necessitat de “limitar l’arribada de creuers, i en concret els 1,6 milions de creueristes que hi fan escala, que són els que fan un ús més intensiu de la ciutat”.

"Estem arribant al límit"

Estem arribant al límit, és evident que la ciutat no pot assumir increments anuals del 8%”, ha admès Collboni, que ha recordat que ports com els d’Amsterdam i Venècia ja apliquen mesures per limitar el nombre de creuers, i ha defensat la vocació de Barcelona com a port base de creuers, perquè és quan els creueristes “estan més dies a la ciutat, amb més qualitat i amb un ús més raonable que els que només estan unes hores” Així mateix, Collboni ha defensat la importància del turisme però insistint que cal “limitar-ne els efectes negatius de massificació”.

La tinenta d’alcaldia Laia Bonet, que porta les negociacions amb el Port juntament amb el tinent d’alcaldia Jordi Valls, ha apuntat que no hi ha una data concreta per signar un nou conveni, però el Port ha “entomat” la proposta i se n’ha començat a parlar. El conveni del 2018, segons ella, ha donat els seus fruits en general, però “no ha tingut un efecte coherent en el nombre de creueristes”. Actualment, hi ha cinc terminals en funcionament, una en construcció i una setena adjudicada, i aquest 2024 s’espera un nou increment dels creueristes, que en els últims anys han augmentat un 8% anual de mitjana. Barcelona és el primer port europeu i el quart del món en nombre de creueristes.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!