L'accés dels passatgers als autobusos de TMB es normalitzarà a partir del dilluns 14 de setembre i ja es podrà fer per la porta davantera del vehicle. Per fer-ho possible, s'han acabat d'instal·lar pantalles de protecció del lloc de conducció a 1.030 vehicles de la flota, la pràctica totalitat a excepció dels minibusos, on continuarà utilitzant-se la protecció amb làmines de plàstic com fins ara.
Les noves separacions transparents, de policarbonat o de vidre, s'adapten a la forma de la porta del conductor i inclouen una finestreta de comunicació. Així, a partir de dilluns els conductors tornaran a fer les tasques habituals d'atenció a l'usuari, com ara els bescanvis de targetes i abonaments defectuosos però no la venda de bitllets.
Pel que fa al bitllet senzill d'autobús, es mantindrà com a única modalitat la compra i validació amb el telèfon mòbil, que està operativa des del 17 de juny passat en tota la flota de TMB. Amb l'habilitació de la porta davantera, l'ús de la mascareta continuarà sent voluntari per part dels conductors mentre estan conduint. Al mateix temps, la setmana vinent es reprendrà la tasca habitual d’inspecció de títols de transport a bord dels autobusos, amb les mesures de prevenció adequades per al personal.
La restricció d'accedir per la porta davantera dels busos de TMB es va implantar el 14 de març –en declarar-se l'estat d'alarma- quan per prevenir contagis es va crear una separació provisional, primer amb cintes adhesives i més tard amb làmines de plàstic, per distanciar el lloc de conducció de l'espai ocupat pel passatger, i es va establir la segona porta com a accés als vehicles. Aquesta mesura, junt amb d'altres de tipus higiènic, ha permès mantenir en funcionament el servei d'autobús i alhora protegir la salut dels treballadors i frenar l'expansió de la Covid-19.
Màxima capacitat per l'inici del curs
Les xarxes de TMB estan a punt per a l'inici del curs escolar 2020-2021 i oferiran la seva màxima capacitat amb un reforç de les línies 1, 2 i 5 del metro en les hores puntes del matí i de la tarda. Concretament, la setmana vinent s'aplicarà un reforç en el nombre de trens a les línies 1 i 5 a l'hora punta del matí (de 6 a 10) i a l'hora vall (de 10 a 13), però també a la tarda, a les línies 1, 2 i 5, tant a la franja vall (de 13 a 17) com a la punta (de 17 a 20).
D’aquesta manera es programaran 159 trens a l'hora punta del matí (4 més que en l'inici de curs del 2019) i 148 a l'hora punta de la tarda (11 més que el 2019). Pel que fa a la xarxa d'autobusos de TMB, es posaran en circulació uns 900 vehicles a l'hora punta del matí, com el 2019.
De fet, aquesta setmana passada la demanda de transport públic ha crescut un 10% més i d'aquesta manera s'ha recuperat ja la cota d'1 milió de validacions sumant metro i bus.
Dispensadors de gel
Continua vigent però la recomanació d'evitar si és possible les franges de més demanda. A les estacions més freqüentades es desplegarà un dispositiu d'empleats i efectius de seguretat (un centenar en total), per facilitar el flux adequat de les persones, controlar la utilització dels serveis i acompanyar els usuaris en el compliment de les normes d'higiene, com ara portar en tot moment la mascareta ben posada, rentar-se les mans o cedir els ascensors a les persones amb mobilitat reduïda. Per facilitar la freqüent higiene de mans, s'han instal·lat 127 dispensadors gratuïts de gel hidroalcohòlic en 72 estacions de metro.
Noves línies
Dilluns 14 de setembre també entra en funcionament la nova línia 141 d'autobusos de TMB (Esquerra de l'Eixample), que unirà els barris de Sant Antoni i l'Esquerra de l'Eixample amb la plaça de Francesc Macià.
El servei, que circularà verticalment pels carrers Villarroel i Calàbria, permetrà accedir a equipaments assistencials de referència com són l'Hospital Clínic, el CUAP de Manso i l'Hospital Universitari del Sagrat Cor, els mercats de Sant Antoni i el Ninot, així com altres punts d'interès del districte, com ara la piscina Sant Jordi i les biblioteques públiques.
Amb aquest nou bus, que funcionarà de manera circular tots els dies de la setmana, es reforçarà el servei de transport de superfície al districte de l'Eixample. El recorregut és de 5,5 quilòmetres de longitud i 15 parades. S'hi ha assignat un bus tipus estàndard i la seva freqüència serà de 30 minuts.
El mateix dia 14, la línia 75 (Les Corts - Av. Tibidabo) es convertirà en la nova línia 175 (Les Corts), per millorar el servei als desplaçaments dels escolars al districte. La nova línia de proximitat connectarà la Riera Blanca amb els equipaments educatius situats a l'avinguda d'Esplugues i la Zona Universitària. Circularà per l'avinguda de Madrid, Gran Via Carles III, Diagonal, González Tablas i avinguda d’Esplugues, on hi ha una parada que permetrà fer l’intercanvi amb la línia horitzontal H4, que cobreix el mateix itinerari que la 75 actual fins a la plaça Kennedy. Altres línies d’alta freqüència connecten l’eix de Carles III amb la Bonanova.
En fer un trajecte més curt, la 175 serà més regular i circularà amb més freqüència: cada 20 minuts des de l'inici del servei fins a les 18 hores, en què l'interval passarà a ser de 40 minuts fins al final. En total tindrà 8,4 quilòmetres de recorregut circular i 22 parades. Com la seva antecessora, aquesta línia funcionarà només els dies lectius.