La bicicleta mecànica va pel camí de perdre la seva hegemonia als carrils bici a la ciutat de Barcelona davant el creixement de bicicletes elèctriques i patinets. Aquesta és una de les principals conclusions de la tercera edició de l’estudi ‘Radiografia Ciclista de Barcelona: Anàlisi d’ús dels carrils bici, recompte segons perfils’, elaborat pel Bicicleta Club de Catalunya (BACC) i donat a conèixer aquest dijous, que reflecteix que la bicicleta mecànica representa un 39,06% d’usos del carril bicicleta, mentre que la combinació elèctrica de patinets i bicicletes suposa ja un 60,93% -bicicletes elèctriques, un 33,47% i patinets elèctrics, un 27,46%-.
Aquesta dada està en plena sintonia amb la baixada dràstica de l’ús de les bicicletes mecàniques del servei Bicing, que segons informes del mateix Ajuntament de Barcelona apuntaven a un repartiment d’usos d’un 72,1% per les bicicletes elèctriques i un 27,9% per les mecàniques i que l’estudi del BACC accentua fins a arribar a una quota del 80,9% per a l’elèctrica i un 19,1% mecànica. Tot plegat contrasta amb una altra dada, el fet que la flota del Bicing es compon d’un 56% de bicicletes elèctriques i un 44% de mecàniques, fet que fa concloure al BACC que “cal disposar de més bicicletes elèctriques al Bicing per seguir captant nous usuaris”.
Així mateix, l’estudi apunta a que un 67% de la quota modal està formada per Bicing, bicicletes plegables i patinets elèctrics, tots tres amb la característica que generen menys problemes d’aparcament -el Bicing compta amb els seus punts d’ancoratge i bicicletes plegables i patinets es poden entrar amb facilitat en domicilis i llocs de feina-, de manera que el BACC planteja la necessitat de “crear una xarxa d’aparcaments segurs”, ja que per a aquesta entitat ciclista, “l’augment i l’existència de bicicletes plegables és un símptoma de la falta d’aparcament segur a la ciutat”.
Augmenta la bretxa de gènere
Finalment, l’estudi també dedica un espai a la bretxa de gènere entre els usuaris d’aquests tipus de vehicles, amb la conclusió que aquesta “empitjora edició a edició”, ja que actualment un 32,6% d’usuaris són dones, mentre que el 2021 eren un 35,6 % i el 2022 un 34%. El BACC apunta que és “urgent revisar el disseny de la infraestructura amb perspectiva de gènere per fer-la més inclusiva". Així mateix, aquesta entitat ciclista reivindica “la importància que actualment té la bicicleta com a mitjà de transport a Barcelona”. “La bicicleta ja és un fet als carrers, el nostre interès és evidenciar aquesta radiografia variada de persones que escullen la bicicleta com una opció real de mobilitat quotidiana”, conclou l’estudi.