L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ja estan donant forma al nou servei de Bicing metropolità, que s’anomenarà AMBici -les tres primeres lletres es corresponen amb les sigles de l’AMB-, comptarà amb 2.600 bicicletes i 236 estacions en quinze municipis i entrarà en servei, segons les previsions actuals, durant el darrer trimestre del 2022, per desplegar-se per tot el territori previst durant el primer trimestre del 2023, segons ha informat l’AMB.
De moment, AMB i TMB busquen un operador privat que gestioni el nou servei de bicicleta. TMB ha aprovat la licitació, a través de la societat Projectes i Serveis de Mobilitat (PSM), del contracte d’implantació, manteniment i gestió del servei de bicicleta pública metropolitana de Barcelona. El concurs, amb un pressupost base de 60,8 milions d’euros i vuit anys de durada, ja està publicat al perfil del contractant de TMB. El termini de presentació d’ofertes s’acaba a mitjans de febrer del 2022 i està previst que l’adjudicació del contracte es porti a terme a principis del mes de juny de l’any vinent.
La contractació engloba el subministrament, l’operació, el manteniment i la redistribució de les bicicletes, així com la plataforma de gestió, l’atenció a l’usuari i altres elements complementaris. Per al finançament, l’AMB espera comptar amb els fons del Pla de recuperació, transformació i resiliència del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, a més de les aportacions dels ajuntaments metropolitans on s’implanti el servei.
Punts de recàrrega elèctrica
La meitat de les 236 estacions tindran punt de recàrrega elèctrica mentre que la resta seran energèticament autònomes per poder operar el sistema d’ancoratges mitjançant plaques fotovoltaiques.
AMBici arribarà a 15 municipis metropolitans: l’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Cornellà de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, el Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Molins de Rei, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels.
Segons el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, el nou servei “liderat per l’AMB i gestionat per TMB a través d’un operador privat, reafirma el compromís per seguir avançant cap a una mobilitat molt més sostenible i menys contaminant”.
Per la seva banda, Laia Bonet, presidenta de TMB, ha situat el projecte de bicicleta metropolitana dins l’aposta per esdevenir “referent en mobilitat sostenible, tal com ens hem marcat al Pla estratègic 2025, i fer-ho des d’una clara vocació de servei públic. Facilitarem la mobilitat personal amb bicicletes de tecnologia avançada com un complement a l’operació de les dues grans xarxes de transport col·lectiu, la de metro i la d’autobusos, que han de continuar sent troncals en la mobilitat a la metròpolis Barcelona”.