El nou sistema metropolità de bicicletes compartides de l'àrea metropolitana, l'AMBici, es posarà en marxa progressivament el 2023 amb 2.600 bicicletes 100% elèctriques d'última generació amb 236 estacions d'intercanvi. L’AMBici arribarà a 15 municipis metropolitans: l’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Cornellà de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, el Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Molins de Rei, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels. Com a mínim, la meitat de les estacions tindran un punt de recàrrega elèctrica, mentre que la resta seran energèticament autònomes per poder fer servir el sistema d’ancoratges mitjançant plaques fotovoltaiques. En concret, a principis d'any arribarà a Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí i Cornellà de Llobregat, i en els tres mesos següents, als altres 12 municipis. El projecte està creat per l'AMB i el gestionarà Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), cofinançat amb 7 milions d’euros del Pla de recuperació, transformació i resiliència del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.
Bicicletes i estacions d'intercanvi
Les bicis seran del model e-SMARTbike 2.0, 100 % elèctriques, que permetran facilitar l'ús en els barris que tinguin pujades, o per a les persones grans o amb dificultats de mobilitat les utilitzin, ja que les prefereixen per davant de les mecàniques. El motor de les bicis tenen un dispositiu connectat al sistema elèctric que permetrà monitorar-ne en tot moment l'estat del vehicle. Segons destaca l'AMB, l'e-SMARTbike 2.0 té una funció integrada, “Starter Boost”, per activar la compatibilitat total del motor i accelerar més ràpidament en els primers metres.
Els nivells d’assistència a l’usuari seran automàtics i ajustats depenent del pedaleig de l’usuari, i l'assistència deixarà de funcionar quan s’arribi als 25 km/h, així com quan l'usuari freni la bicicleta. A més, les bicicletes també disposaran d'una pantalla integrada on es pot visualitzar el nivell de càrrega, activar l'assistència del motor elèctric o apagar-la. Addicionalment, a través de l'aplicació mòbil l'usuari podrà activar o desactivar l'assistència en el moment que faci un lloguer, una pausa o quan torni la bicicleta. El nivell de càrrega de la bicicleta també es podrà veure a l'aplicació mòbil. Pel que fa a les estacions, seran modulars i almenys el 50 % disposaran de recàrrega elèctrica i estaran vinculades a estacions de transport públic.
Les tarifes de l'AMBici
Durant el 2023, l'abonament tindrà un cost de 25 euros, que permetrà 30 minuts d'ús gratis per cada trajecte. A partir dels primers 30 minuts, costarà 0,50 euros cada 30 minuts. Serà a partir de 2024, quan l'abonament ja tindrà un cost de 40 euros l'any, amb els primers 30 minuts a un preu de 0,15 euros. Després dels 30 minuts inicials, costarà 0,50 euros cada 30 minuts. Els usuaris que vulguin utilitzar la targeta física, també la podran adquirir per un cost de 6 euros, en canvi, l'aplicació mòbil no té cap cost. Com que la integració amb el Bicing de Barcelona no ha estat possible, els usuaris que vulguin entrar a la capital disposaran d’un abonament amb descomptes per usar els dos serveis, podran canviar de bicicleta en set estacions de transferència situades als municipis fronterers.