Amb el retorn del turisme a Barcelona malgrat una cinquena onada de la pandèmia del coronavirus que troba en el jovent no vacunat les víctimes més propícies, han tornat molts dels habituals negocis turístics prepandèmia, entre ells els bicitaxis o trixis, els vehicles a pedal -però electrificats- de més de dues rodes pensats per donar un tomb a viatgers que no volen caminar i oferir-los així una panoràmica de la ciutat.

Amb tot, els bicitaxis, catalogats com a Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) -la mateixa categoria que els patinets elèctrics- de classe C1 han de respectar una sèrie de normatives amb l’objectiu de protegir els vianants i a la capital de Catalunya hi ha espais concrets específics on no es poden utilitzar al districte de Ciutat Vella, mentre que a la resta de la ciutat han de complir la normativa vigent.

tuit guardia urbana bicitaxi foto @GUBBarcelona

De fet, segons va assenyalar la Guàrdia Urbana de Barcelona la setmana passada, entre els mesos de gener a juliol, tot i la sequera turística, s’han interposat gairebé 2.000 denúncies als bicitaxis, principalment per estacionar fora dels espais habilitats a l’efecte i per circular per fora dels itineraris autoritzats a Ciutat Vella.

Per no abaixar la guàrdia, la policia local ha redoblat els esforços a Ciutat Vella i el front marítim de Sant Martí per garantir el compliment de la normativa per part de tots els usuaris de la via pública i ja el cap de setmana passat va intensificar el control de bicitaxis per assegurar la circulació endreçada i regulada, arribant a situacions com la de mobilitzar la grua municipal per retirar vehicles d’aquest tipus mal estacionats.

La normativa que cal complir

L’Ajuntament de Barcelona va regular la circulació d’aquesta tipologia de VMP a través de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles que marca que aquest tipus de vehicles han d’estar registrats, disposar de  l’assegurança corresponent i han de circular pels espais que els corresponen.

Des del passat mes de juny el consistori ha intensificat el control dels VMP d’activitat econòmica amb la voluntat de protegir el vianant i regular i compatibilitzar els usos de l’espai públic, sobretot en aquelles zones que poden generar una distorsió a la vida dels veïns i veïnes.

Per on poden circular?

La normativa general especifica que els VMP poden circular per tota la ciutat, però els bicitaxis, igual que els patinets elèctrics, tenen prohibit circular per voreres i zones de vianants ni superar els 25 quilòmetres de velocitat.

Així mateix, poden circular per carrils bicicleta tant en calçada com en els existents en zones de vianants sempre i quan l’amplada sigui suficient. A més, han de complir amb totes les normes de circulació com la resta de vehicles -bicicletes, cotxes, motocicletes, etcètera- i respectar els senyals de trànsit i semàfors.

Per on no poden circular?

Amb tot, l’ajuntament de Barcelona restringeix des del 2016 la circulació dels bicitaxis en determinats espais de Ciutat Vella. En concret no es permet la circulació d’aquests vehicles a l’interior del districte a excepció de dos itineraris determinats que permeten vorejar el districte sense entrar a l’interior.

Itineraris permesos a Ciutat Vella

Els itineraris permesos a Ciutat Vella són dos:

Eix nord-sud: Plaça del Portal de la Pau – passeig de Colom – passeig d’Isabel II – avinguda del Marquès de l’Argentera – passeig de Circumval·lació.

Eix est-oest: Passeig de Picasso – passeig de Lluís Companys – passeig de Pujades – avinguda Meridiana.

 

Imatge principal: La grua municipal retira un bicitaxi a la Barceloneta / @GUBBarcelona