El perllongament de la xarxa del tramvia de Barcelona entre les places de les Glòries i de Verdaguer per l’avinguda Diagonal ha encarat la seva recta final, un cop les obres estan ja pràcticament finalitzades i han començat les proves inicials de la nova infraestructura amb la vista posada a una entrada en servei prevista, sense més detall, per a la tardor d’aquest 2024. Ara bé, aquest tram, d’uns dos quilòmetres, és només la primera fase d’un projecte més ambiciós, que és el de connectar Verdaguer amb Francesc Macià o, cosa que és equivalent, el TramBesòs amb el TramBaix.
🟢🔴 Gomets verds i vermells del tramvia per la Diagonal: així és el nou traçat entre Glòries i Verdaguer
Aquest projecte no compta pas amb la unanimitat dels partits que formen part del plenari municipal, on es troba des de la màxima aposta per aquest mitjà de transport per part de Barcelona en Comú -Ada Colau va prometre, en campanya electoral, que si repetia com a alcaldessa, aquest segon tram estaria operatiu el 2027- fins a l’oposició de Junts per Catalunya -també en campanya, Xavier Trias es va mostrar a favor de finalitzar la fase fins a Verdaguer, però també de paralitzar la segona fase-. Enmig, el PSC ha jugat un paper ambivalent, on alhora que ha defensat la necessitat de finalitzar el traçat, ha preferit no accelerar la maquinària.
Ara bé, més enllà d’aquests posicionaments polítics, hi ha una sèrie de qüestions més tècniques que a poc a poc es van desvetllant i que permeten conèixer l’envergadura d’un projecte que, fins i tot a velocitat de creuer, demanarà diversos anys per ser una realitat. Cal tenir en compte que el traçat entre Glòries i Diagonal ha estat més de dos anys en obres, sense comptar la tramitació anterior ni el temps d’obres prèvies, i això és una successió de fets que també s’esdevindrà en cas que finalment s’activi aquesta segona fase, una activació que, de moment, tampoc es pot donar per confirmada al cent per cent.
En tot cas, segons van detallar responsables tècnics de l’Ajuntament de Barcelona en les explicacions relatives a l’inici del període de proves entre Glòries i Verdaguer, de cara al tram Verdaguer-Francesc Macià hi ha diversos aspectes que cal tenir en compte. El primer, que a més és imminent, és tenir enllestit el projecte executiu de la segona fase aquest mateix mes de juliol. Tanmateix, tenir el projecte executiu i fins i tot sotmetre’l al període d’al·legacions és una cosa i pressupostar i plantejar l’execució de les obres una altra, i és aquí on el govern municipal, que haurà de sintonitzar amb el futur Govern, tindrà l’última paraula.
Els panots de fulla de plataner i el col·lector de la Diagonal
Amb tot, des del punt de vista tècnic, a banda que la tramitació continuï endavant, cal assenyalar dos fets, un que facilitarà l’obra i un altre que la retardarà. Per simplificar, la bona i la mala notícia sobre el perllongament del tramvia. Cal tenir en compte que en molts casos l’operativa de la segona fase serà molt similar a la que ja s’ha dut a terme en la primera, i entre el carrer de Girona i el passeig de Gràcia i el Cinc d’Oros, el modus operandi serà pràcticament el mateix, és a dir, eixamplament de voreres, reducció del vehicle privat i continuació del carril bici en paral·lel a les vies del tramvia.
En aquest context, un fet que permetrà escurçar la durada de les obres és que en el tram entre el Cinc d’Oros i Francesc Macià es mantindrà la renovació de les voreres que es va dur a terme en el període 2011-2015, és a dir, durant el mandat de Xavier Trias com a alcalde, caracteritzada pels panots que reprodueixen la silueta de la fulla del plataner. De fet, malgrat que el disseny dels panots va ser criticat en el seu moment, de moment ni tan sols s’ha plantejat canviar-los. Ras i curt, les voreres de l’etapa Trias no seran modificades i s’integraran en el nou projecte.
Ara bé, si aquest fet ajudarà a agilitzar les obres, ja que s’estalviarà el temps i diners de reurbanitzar les voreres, hi ha una altra qüestió que necessàriament comportarà l’allargament de les obres: el desdoblament del col·lector que transcorre pel subsol de la Diagonal. Com ja va passar en el tram Glòries-Verdaguer, primer caldrà obrir l’avinguda per instal·lar el nou col·lector, que servirà per evitar inundacions en cas d’episodis forts de pluja, i no serà fins que aquesta obra estigui acabada que es podrà començar a les del tramvia pròpiament dit. Tot plegat pressuposa anys d’obres al tram central de la Diagonal, i en aquest context, el govern municipal vol mesurar bé el moment de fer-ho.