Transports Municipals de Barcelona (TMB), posarà en servei el dilluns 20 de setembre la nova línia d’autobús X1, que enllaçarà la plaça de Francesc Macià amb la de les Glòries, unint d’aquesta manera els dos punts més propers de les dues xarxes de tramvia, el Trambaix i el Trambesòs, passant pel centre de Barcelona.
La posada en servei d’aquest línia, que operarà amb la marca XPRESBus i es distingirà pel color negre i la lletra X anteposada al número de línia, qüestiona la necessitat de mantenir el projecte d’unir el tramvia per la Diagonal, un dels projectes estrella de l’administració Colau.
La nova línia X1 (Francesc Macià – centre ciutat – Glòries), que no en substituirà cap, s’ha dissenyat amb característiques que la diferencien de l’oferta existent:
-Circulació per carrils reservats (anada per Villarroel i Gran Via, tornada per Aragó i Urgell)
-Només quatre parades per sentit (Hospital Clínic, Universitat / Aribau, passeig de Gràcia i passeig de Sant Joan) més les dues terminals. En total deu parades, de les quals quatre seran de nova creació i d’ús exclusiu de la X1.
-Vocació intermodal (relligar transports públics existents i futurs)
-Vehicles de baixes o nul·les emissions (inicialment sis híbrids de gas de longitud estàndard, posteriorment s’hi incorporaran els elèctrics de pila d’hidrogen que s’estan fabricant)
Abans de la posada en servei, TMB desenvoluparà la setmana vinent una àmplia campanya de difusió per donar a conèixer la nova X1 als seus usuaris potencials.
Andanes independents a Trinitat Nova
D’altra banda, dilluns 13 quedarà normalitzat el servei a la línia 11 de metro (Trinitat Nova - Can Cuiàs), que estava tancada des de l’1 de juliol passat mentre el Departament de Territori desenvolupava la fase principal de les obres de modernització i millora que té en marxa a Trinitat Nova i que continuaran encara unes setmanes més.
Amb la reobertura, la línia 11 estrena una nova andana exclusiva a Trinitat Nova, independent però connectada al mateix nivell amb la de la línia 4. Està equipada amb portes automàtiques a banda i banda, sincronitzades amb les dels trens, de manera que aporten la màxima seguretat a la zona de passatgers i permetran la circulació automàtica de trens en tota la longitud de la línia (fins ara només era possible entre Casa de l’Aigua i Can Cuiàs) cosa que entre altres avantatges comporta una reducció del temps de la maniobra de canvi de sentit.
Increment de l’oferta amb la tornada al col·legi
Així mateix, TMB ha informat que amb l’inici del període lectiu el dilluns 13 de setembre, es tornarà a incrementar l’oferta de transport públic per afavorir una mobilitat sostenible en els desplaçaments quotidians. Al metro circularan més trens a les línies de més demanda.