Entre les intervencions de millora de la xarxa de Metro de Barcelona previstes en el futur, n’hi ha una que, tot i semblar petita en comparació amb d’altres, no té calendari fixat tot i formar part del Pla Director d’Infraestructures (PDI) 2021-2030. Es tracta de la connexió de les estacions de Metro de Trinitat Vella (L1), amb Trinitat Nova (L3, L4 i L11), separades per poc més de 900 metres de distància en línia recta. A peu es pot recórrer en un quart d’hora, però per fer-ho en Metro cal desplaçar-se fins a les estacions d’Urquinaona per enllaçar l’L1 amb l’L4 o Catalunya per transbordar entre l’L1 i l’L3. És a dir, viatjar de la perifèria al centre de la ciutat per tornar a la perifèria en un recorregut tan llarg com absurd.
🚇 Tan a prop i tan lluny, quan es connectaran les Trinitats en metro?
🚉 Totes les estacions de Metro que haurien d’obrir d’aquí a 2030
A més, connectar les Trinitats en Metro per mitjà d’una prolongació de l’L3 no significaria només unir aquests dos barris, sinó també dos districtes, Nou Barris -on hi ha la Trinitat Nova- i Sant Andreu -on hi ha la Trinitat Vella-, i dotar aquesta part de Barcelona d’una interconnectivitat de la que actualment no gaudeix, que permetria connectar també Nou Barris amb Santa Coloma de Gramenet, facilitar l’accés dels veïns de Sant Andreu al seu hospital de referència, el de la Vall d’Hebron, i teixir una xarxa en malla al sector nord de Barcelona i l’altra riba del Besòs. I tot plegat només depèn d’un túnel de 900 metres.
Aquesta connexió és, de fet, una de les prioritats en transport públic per a la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), que sempre ha defensat que aquesta infraestructura s’hauria de prioritzar davant altres obres en execució, com ara la interconnexió de les xarxes de tramvia o la construcció del tram central de la línia L9/L10. “Si ens haguessin preguntat quina és la nostra prioritat social amb relació al transport públic, hauríem contestat que és la connexió de la Trinitat Nova i Vella en Metro”, afirmava Camilo Ramos, responsable de la Comissió d’Urbanisme de la FAVB, en declaracions als mitjans el juny del 2022.
En aquest context, i amb el mateix Ramos convertit en president de la FAVB, aquesta entitat ha convocat per al dissabte 8 de juny una cadena humana que sota el lema ‘Unim el metro, apropem els barris’, connectarà en superfície les dues estacions, simbolitzant així la necessitat d’executar les obres que permetin perllongar l’L3 des de la Trinitat Nova fins a la Trinitat Vella. Es busquen 2.000 persones per cobrir un recorregut que passarà pel Pont de Sarajevo i que s’ha dividit en quatre trams a fi i efecte d’assegurar presència en tots els punts del recorregut i als quals ja és possible apuntar-se.
“Aquesta ampliació a més d'enfortir la xarxa del metro permetrà la reducció del trànsit de vehicles facilitant la mobilitat en superfície, cosa que alhora reduirà la contaminació, fent que la qualitat de l'aire sigui més saludable”, assegura el comunicat de la FAVB que crida a la participació. La cadena humana entre les dues estacions de Metro de les Trinitats tindrà lloc el dissabte dia 8 de juny a les 12 del migdia, en una jornada reivindicativa que es busca que sigui també “festiva i familiar”.