Els futurs dels creuers a Barcelona fa temps que està sobre la taula. Aquesta part del sector turístic té un gran impacte a la ciutat, sigui econòmicament, mediambientalment o socialment. No tots els impactes són positiu, reconeix Damià Calvet, president del Port de Barcelona, però considera que la manera de gestionar aquestes contrapartides és seguint la regulació que es va pactar entre l'Ajuntament de Barcelona i el Port l'any 2018. En una entrevista conjunta entre Calvet i Janet Sanz, tinent d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, a Els Matins, el president del Port ha defensat que limitar el nombre de terminals "és la línia a seguir", línia marcada per aquest acord.
L'any 2018, el consistori i el Port es van aliar per tirar endavant una nova ordenació dels espais portuaris. Aquest acord limitava a un màxim de 7 terminals internacionals de creuers al Port de Barcelona. "Aquesta línia és la que ens portarà un turisme de qualitat", ha insistit Calvet, qui no ha limitat a això les reformes del sector. El president del Port considera que s'ha d'incentivar els creuers de base, és a dir, que surten i tornen a Barcelona, no aquells que només passen unes hores a la ciutat, anomenats d'escala. "El millor valor és que siguem port base", ha remarcat. La posició de Calvet i Sanz difereixen, però el president del Port ha afirmat que no dubtaran en asseure's en la taula de treball per regular els creuers que impulsa l'Ajuntament.
Més enllà de les terminals
Sanz ha defensat també l'acord del 2018, considerant-lo positiu, tanmateix, també ha insistit en el fet que calen regulacions més enllà de la limitació de les terminals. Per la tinent d'alcalde, s'ha d'apostar per un futur on "hi hagi límits diaris, deslocalitzar la demanda a altres ports, que es desincentivi creuers d'escala". "Els acords de 2018 són necessaris, però no suficients", ha remarcat Sanz i ha afegit: "És un model insuficient, i hem d'anar més enllà. Podem liderar una proposta que contingui el turisme massiu". Ha posat exemple de regulacions que han funcionat a altres ports com el de Venècia o el de Palma. "Hem presentat un acord per limitar els guies turístics i volem limitar els bicitaxis. La gent no entendria que no féssim res amb els creuers", ha sentenciat.
Tant des de l'Ajuntament, com des del port es mostra la voluntat de trobar-se i treballar en un futur regulació d'aquesta activitat. La trobada podria ser durant la segona quinzena de juliol, segons han confirmat Sanz i Calvet.