Aquest dimecres 1 de febrer ha entrat en vigor la prohibició d'accedir amb patinets elèctrics al transport públic, que es mantindrà almenys fins al 31 de juliol. La primera jornada amb aquesta nova norma ha transcorregut amb normalitat i sense incidències i de moment no hi ha hagut cap multa. La majoria d'usuaris han seguit la nova norma i aquells que han intentat accedir al tren o al metro amb un vehicle de mobilitat personal (VMP) han estat informats de la prohibició i se'ls ha convidat a marxar. Pere Torres, director general de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha explicat al programa 'Tot es mou' de TV3 que tot i que "la capacitat per multar hi és des del primer dia", al principi es prioritzarà la informació a la sanció, de manera que "es convidarà els usuaris que portin el patinet i que puguin al·legar que no han estat informats que no l'entrin".
🛴 Tot el que cal saber sobre la prohibició del patinet elèctric al transport públic
Els vigilants de seguretat s'han encarregat d'informar els usuaris del patinet elèctric que han intentat accedir al tren o al metro que no ho podien fer, i en el cas dels busos han estat els mateixos conductors els que han informat els ciutadans. D'altra banda, l'ATM també ha col·locat a les estacions i als combois cartells informatius sobre la prohibició. Un cop passats aquests dies inicials, les persones que infringeixin la norma i vagin més enllà de les màquines de validació amb un patinet o monocicle elèctric, seran sancionades amb 200 euros.
📸Des d'avui 1 de febrer i durant 6 mesos veureu cartells com aquests al transport públic.
— Autoritat del Transport Metropolità (@ATMbcn) February 1, 2023
S'hi anuncia que queda prohibida l'entrada de patinets i monocicles elèctrics al transport públic!
ℹ️ Més informació: https://t.co/iSIaZLjIZr pic.twitter.com/8HbE1jqyB8
Divisió d'opinions entre els usuaris
La prohibició ha despertat diverses opinions entre la ciutadania. Alguns usuaris del patinet elèctric consideren que és una norma que "va en contra dels treballadors" perquè en molts casos els dificulta o alenteix la mobilitat diària cap a la feina. Un usuari, Nicolàs, ha explicat a EFE que a partir d'ara "perdrà" més de mitja hora caminant de l'estació al seu lloc de treball, quan abans retallava aquest temps amb el patinet. La realitat és que dos de cada cinc desplaçaments amb VMP es combinen algun sistema de transport públic, segons el 'Segon Baròmetre RACC de la mobilitat en VMP a Barcelona i als seus accessos', de manera que la prohibició forçarà un canvi d'hàbits per a molts usuaris.
D'altra banda, hi ha persones que tot i que fan servir el patinet elèctric cada dia, no s'han vist afectats per la prohibició perquè no el combinen amb el transport públic, sinó que fan tot el trajecte amb VMP. Entre la ciutadania que no fa servir el patinet elèctric, alguns veuen la prohibició amb bons ulls perquè deixa més espai dins del metro o el tren, però d'altres creuen que ha estat una mesura "desproporcionada".
Un grup de treball per definir la nova normativa
El període de prohibició servirà per redactar "una proposta de regulació sobre l’accés i seguretat dels patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal" amb l'objectiu que el pròxim mes d'agost es pugui establir una normativa clara sobre el transport de patinets. En relació amb aquesta qüestió, Torres ha confirmat que ja s'ha iniciat aquest procés i s'ha constituït un grup de treball en el qual hi ha representants de l'ATM, els operadors i les administracions implicades, però també d'"experts, bombers, seguretat industrial, associacions d'usuaris, fabricants de patiments" que faran propostes per intentar trobar solucions al problema D'altra banda, hi ha un procés "d'anàlisi tècnica" sobre els riscos i com garantir la seguretat de tots els usuaris del transport públic.