El carrer de les Jonqueres de Barcelona, que té un recorregut entre la Via Laietana i l’extrem Besòs de la plaça d’Urquinaona, amb prou feines fa uns 150 metres de llargada, però històricament ha estat un dels més transitats i grisos de tota la ciutat. De cop i volta, però, la reurbanització de la Via Laietana l’ha convertit en un eix verd fora de programa, un carrer pacificat i amb arbres que convida al passeig on fins fa quatre dies hi havia una miniautopista que absorbia tot el trànsit ascendent de la Via Laietana, amb l’afegit que l’amplada del carrer Jonqueres és de deu metres, mentre que la de la Via Laietana és de vint.
El resultat eren dos carrils de trànsit i dues voreres minúscules en un carrer gris i trist, on els edificis feia molts anys que havien perdut el seu color original a causa de la concentració de la pol·lució. Malgrat això, històricament havia estat un carrer molt comercial, marcat per l’existència de la cèlebre Casa de las Mantas, un magatzem de roba de la llar inaugurat el 1940 que es va guanyar el seu espai en la memòria popular de molts barcelonins gràcies a un insistent jingle radiofònic que recordava que l’establiment estava al carrer Junqueras 5, al ladito de la Caixa i que va sobreviure fins al 2012.
Més modernament, el carrer havia perdut certa pistonada comercial, en especial a la vorera del costat Llobregat, marcat per un seguit d’edificis sense ús, mentre a la cantonada Besòs manté la seva vitalitat, amb alguns comerços de tota la vida, com La casa de las lámparas, ja a la cantonada amb la plaça Urquinaona. Així mateix, en aquest carrer hi havia hagut una de les últimes botigues especialitzades en màquines d’escriure, avui desapareguda. A més, el continu trànsit, sumat a l’estretor del carrer i l’altura dels edificis, que encara el feien més angost, no convidaven precisament al passeig i molt menys a l’estada, perquè no hi havia cap banc on seure, ni tampoc arbres.
Mobilitat definitiva
Aquest passat gris i sorollós, però, ja és història. La reurbanització de la Via Laietana ja preveia pacificar el carrer Jonqueres però ara ja és una realitat. Tot i que encara es continua treballant al carrer, on en el marc de les obres s'han trobat restes arqueològiques, des de divendres passat que s’hi aplica la seva mobilitat definitiva amb el trànsit restringit a veïns, usuaris d’un aparcament i càrrega i descàrrega a més de serveis d’urgència, amb una novetat, a partir d’ara el trànsit és de baixada amb possibilitat de girar pel carrer Ortigosa, que manté el seu sentit Besòs, o bé girar pel carrer de Ramon Mas, ja a l’entorn del Palau de la Música Catalana i destí al carrer de Sant Pere Més Alt.
Amb el trànsit reduït a la mínima expressió imprescindible, un dels carrers més evitats pels barcelonins, si més no, pels vianants, comença ara una nova vida com a via pacificada en que es podrà reivindicar com a carrer de primera. Això sí, recuperar el carrer per la ciutadania no el salvarà dels mateixos perills que ja pateixen altres carrers pacificats, com el risc de la gentrificació i de l’augment dels preus del lloguer, un aspecte que ja es viu al carrer Consell de Cent.
Nou carril bici a la Via Laietana
Així mateix, també ha quedat obert el primer tram del nou carril bici de la Via Laietana, entre la plaça d’Antoni Maura i la plaça d’Urquinaona, en sentit ascendent, és a dir, al tram on les obres ja estan pràcticament finalitzades. El nou carril és unidireccional i discorre en sentit muntanya. Està ubicat a la banda Besòs de la calçada i disposa de separadors per segregar-lo del trànsit. Aquesta nova via ciclista enllaça amb els tres nous trams de carrils bici que s’han habilitat a la plaça d’Urquinaona i que també s’han obert, amb l’objectiu de facilitar les connexions ciclistes en aquest punt de la ciutat.
Aquestes connexions inclouen un carril bici unidireccional en sentit Besòs, situat a la banda esquerra de la calçada mar de la plaça; un carril bici unidireccional en sentit Llobregat, situat a la banda esquerra de la calçada central de la plaça; i un carril bici bidireccional (mar/muntanya) ubicat entre la ronda de Sant Pere i la Via Laietana. L’entrada en servei d’aquests nous itineraris ciclistes permeten interconnectar la Via Laietana, des de la plaça d’Antoni Maura, amb la resta de carrils bici que conflueixen a la plaça d’Urquinaona com el de Pau Claris, el de Roger de Llúria o el de la ronda de Sant Pere. En un futur, quan finalitzi la segona fase de les obres de reurbanització de Via Laietana i s’obri el tram de baix, el carril bici es podrà utilitzar en sentit ascendent des de la plaça d’Idrissa Diallo.