El carrer Urgell estarà tallat en dos trams durant un any per les obres de l'L8 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), tal com han explicat aquest dimecres fonts de la Generalitat i de l'Ajuntament de Barcelona. La primera de les afectacions s'iniciarà el 20 de gener, al voltant de l'Hospital Clínic, entre els carrers Rosselló i Còrsega. Un mes després, el 23 de febrer, començaran les afectacions entre la plaça Francesc Macià i el carrer Buenos Aires. Si bé la voluntat és que les obres durin aproximadament un any, existeix la intenció d'acabar-les abans de Nadal del 2025 —tot i les dificultats per poder preveure els temps dels treballs en el subsol.

Les obres serviran per construir els pous de les estacions d'Hospital Clínic i Francesc Macià del nou tram de l'L8, que ha d'unir les de Plaça Espanya i Gràcia. Així, ocuparan tot l'espai del carrer Urgell en aquests trams: l'increment de l'ocupació necessària a superfície respecte dels treballs que es fan a Urgell amb Consell de Cent es deu al fet que la maquinària és més grossa per la necessitat de fer pantalles de 82 metres de profunditat. En tots dos casos, els vianants podran seguir fent servir les voreres, i els guals afectats requeriran un trasllat de les places en el cas del tall de Rosselló i una sortida alternativa en el cas de Francesc Macià.

Mapa perllongament L8 FGC / Generalitat de Catalunya
Mapa del perllongament de l'L8 d'FGC a Barcelona / Generalitat de Catalunya

Desviaments de trànsit

La interrupció del trànsit i ocupació de la calçada tindrà lloc un cop finalitzats els treballs dels desviaments dels serveis bàsics. En total, seran uns 50.000 vehicles afectats: uns 32.000 de sortida, per Rosselló; i uns 18.000 d'entrada, per Francesc Macià. És per això que l'ajuntament ha previst trajectes alternatius durant aquests mesos.

D'una banda, els vehicles procedents de Sant Antoni podran pujar fins just abans del tall de l'Hospital Clínic, trencar a Rosselló —on s'invertirà el sentit del trànsit fins a Calàbria—, pujar fins a Londres i anar a trobar Entença per enllaçar amb la Diagonal, o bé anar a buscar Entença des de Còrsega i també continuar cap a la Diagonal. Els vehicles procedents del carrer Aragó per l'avinguda Roma podran pujar fins a Aribau o per Casanova fins a Còrsega, recórrer un curt tram d'Urgell i enllaçar amb l'avinguda Sarrià fins a la Diagonal. Les dues alternatives portaran les vies al límit de la seva capacitat, però és que cap carrer pot rebre tots els vehicles afectats.

D'una altra, pels vehicles que entren al centre de Barcelona pel carrer Urgell i que no ho podran fer per les afectacions a Francesc Macià, l'ajuntament ha previst que entrin per la Diagonal i trenquin pel carrer Numància, amb l'obligatorietat de fer-ho en dos dels tres carrils —de fet, es tallarà un carril de la Diagonal entre Numància i Francesc Macià per fer més evident la necessitat de girar—. Aquests vehicles hauran de baixar fins al carrer París per seguir el seu camí cap a l'Eixample i la zona nord de la ciutat. A més, s'habilitarà un carril de baixada en el primer tram del costat mar de l'avinguda Josep Tarradellas per permetre el gir cap al carrer Comte Borrell i el posterior gir cap al carrer Buenos Aires.

Renou durant un any

A diferència de les obres en l'encreuament amb Consell de Cent, en aquests dos àmbits s'instal·laran pantalles acústiques de tres metres d'altura al voltant dels treballs i d'altres de sis metres tant en els laterals com rere l'hidrofresa. Tot i la millora de rendiment prevista per la major proximitat amb la font del renou, està previst que les obres provoquin renous al màxim del límit mediambiental durant tot l'any. Aquest dijous hi ha prevista una reunió amb els veïns de l'àmbit afectat de l'Hospital Clínic i se celebraran més trobades amb els afectats del Parc Joan Miró, un altre dels focus principals dels treballs de l'L8.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!