La implementació de carrils d’urbanisme tàctic en carrers de l’Eixample com Consell de Cent, Girona o Rocafort va ser una mesura força polèmica de l’Ajuntament de Barcelona, originalment venuda com a espai per a facilitar el pas dels vianants durant la primera obertura després del confinament dur de la primavera del 2020 a causa de la pandèmia de la covid-19. Amb el pas dels mesos, però s’ha evidenciat que aquest espai en teoria guanyat al trànsit rodat en benefici dels vianants ha servit per gairebé tot, a excepció de l’objectiu inicial. De fet, hi ha trams en que, segons a quines hores, simplement no s’hi pot passar.
Així, passar pel tram del carrer Consell de Cent entre el passeig de Gràcia i Pau Claris a les 9 del matí és pràcticament una cursa d’obstacles on el vianant té les de perdre. A més de camions fent tasques de càrrega i descàrrega en zones no precisament habilitades a tal ús, en la proximitat de l’Institut Jaume Balmes sovintegen els cotxes aparcats, fins i tot, si l’espai ho permet, en doble fila. En aquest mateix tram, la terrassa d’una cafeteria té el trist honor de ser l’únic espai on no hi ha cotxes, però clar, tampoc els vianants hi poden transitar.
Aquests usos, que es repeteixen diàriament, se sumen als nocturns que se li dona al carril tàctic, on són habituals els botellons que s’allarguen fins a altes hores de la matinada, al tram de Consell de Cent entre els carrers d’Aribau i Muntaner, zona on hi ha diversos bars i el carril d’urbanisme tàctic sovint es converteix en una extensió de les terrasses dels locals de l’espai. Segons recollia elNacional.cat el passat setembre, els veïns denuncien un augment important dels nivells de contaminació acústica fins ben entrada la nit i constataven com la conversió tàctica del carrer comportava uns usos molt diferents dels previstos.
Futur eix verd
A més, el carrer de Consell de Cent és un dels quatre de l’Eixample, juntament amb Girona, Rocafort i Comte Borrell que es convertiran en una nova zona d’obres a partir del mes de juny, quan començarà la reurbanització per convertir-los en eixos verds seguint l’esperit del model Superilla Barcelona, una transformació que significarà laminar, encara més, l’ús dels vehicles privats al centre de la ciutat. Està per veure com els usos actuals no previstos del carril tàctic s’adaptaran a una situació futura on, en teoria, el trànsit estarà ‘pacificat’.