Com cada any passat Reis, la Casa Vicens, la primera que va construir a Barcelona l’arquitecte Antoni Gaudí, tanca uns dies -fins al 18 de gener- per fer tasques de neteja, manteniment i restauració. Enguany aquestes intervencions se centren en la conservació preventiva del menjador, un dels espais més destacats de la casa, i en especial en les seves pintures, una col·lecció de 32 pintures que el promotor de l’edifici, Manel Vicens Montaner, tenia en propietat de l’autor Francesc Torrescassana i Sellarès (1845-1918). Durant aquests dies, les obres s’han desmuntat per fer treballs de conservació. Altres tasques que es duran a terme aquests dies seran el sanejament de la vegetació del jardí i una neteja profunda de totes les instal·lacions.

Les tasques de restauració inclouen els marcs i bastidors / Foto: Casa Vicens Gaudí

Les pintures a l’oli de Torrescassana formen part del mobiliari del menjador que es pot visitar a la Casa Vicens i per això es troben exposades a possibles danys. Per aquest motiu, segons ha informat Casa Vicens Gaudí aquest dijous, dins del pla de conservació preventiva de la casa museu, s’ha prioritzat l’actuació en aquest conjunt pictòric per evitar que es degradin. Entre les tasques que s’estan duent a terme per reduir la vulnerabilitat de les obres, hi ha la protecció de tots els reversos dels llenços amb planxes de policarbonat alveolar i translúcid que permetrà reforçar la part posterior dels quadres, reduint la possibilitat de danys accidentals i mantindran la possibilitat de fer inspeccions oculars durant els controls periòdics previstos.

'L'arribada del peix' és un dels quadres més destacats de la col·lecció de la Casa Vicens / Foto: Casa Vicens Gaudí

Per a fer aquestes intervencions, en primer lloc, s’han desclavat tots els quadres i desmuntat els marcs. Posteriorment, s’ha fet una neteja dels reversos de les teles i dels bastidors i s’ha aplicat un producte insecticida preventiu a la fusta. Els següents passos seran la col·locació de les planxes de protecció mitjançant un sistema reversible, la subjecció de les falques al bastidor per evitar que es perdin i el muntatge, de nou, de tots els quadres en els seus marcs i a continuació a les parets del menjador. A més d’aquestes intervencions, el quadre més gran que presideix el menjador, i que mostra una escena de pesca, requerirà una intervenció especial, ja que és necessari tensar el llenç i això obliga a desmuntar la tela del bastidor, protegint la capa pictòrica, allisar la tela, col·locar bandes perimetrals per al tensat i finalment clavar-la de nou al bastidor net i desinfectat.

El menjador de la Casa Vicens

El menjador de la Casa Vicens, projectat per Gaudí com l’epicentre de la casa, té un programa decoratiu exquisit on es combinen materials i tècniques artesanals diferents. Destaca el seu mobiliari original fet amb fusta de llimoner, format per un moble trinxant a la part central i diversos armaris i miralls. Gaudí va dissenyar el mobiliari per emmarcar-hi una col·lecció de pintures de temàtica paisatgística del pintor barcelonès Francesc Torrescassana i Sellarès, deixeble de Ramon Martí Alsina, que es considera el gran impulsor de l’escola paisatgística catalana de la segona meitat del segle XIX. De la col·lecció de quadres de Manel Vicens, un dels més grans conjunts pictòrics que es conserven de l’artista és l’obra L’arribada del peix on Torrescassana mostra una escena costumista ambientada a la costa catalana i dos retrats en format circular de dos homes desconeguts retratats amb indumentària de la noblesa.