Casc obligatori, ús unipersonal i prohibició de conduir per les voreres excepte en espais habilitats. Aquest són els principals eixos de la normativa que prepara l’Ajuntament de Barcelona per reglamentar al municipi la conducció de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), els més populars dels quals són els patinets elèctrics -que al febrer estaran prohibits al transport públic-, per adaptar-se a la llei estatal 18/2021 que marca tots els requisits i condicionants per conduir aquest tipus de vehicles però que estava pendent de normativització municipal. La nova normativa serà una modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i de Vehicles i es portarà a aprovació inicial a la Comissió de Mobilitat de febrer amb la intenció d’aprovar-se al ple municipal del 28 d’abril, de manera que podria entrar en vigor molt a finals d’abril o ja al maig.
Així, la llei estatal del 2021 ja preveia la principal modificació de la normativa, que és l’obligació de dur casc per conduir patinets elèctrics, però encara no estava vigent pendent d’aquesta regulació, que, ara sí, establirà explícitament l’obligatorietat del casc en tots els tipus de VMP -una categoria que també inclou segways i monocicles elèctrics-. En concret, la nova ordenança especificarà que “les persones conductores d’un vehicle de mobilitat personal estan obligades a utilitzar el casc de protecció homologat per a aquests vehicles”, de manera que la normativa quedarà plenament adaptada a la llei estatal.
Ús unipersonal i voreres prohibides
Així mateix, la nova ordenança establirà explícitament que els patinets elèctrics i similars són vehicles exclusivament unipersonals, és a dir, s’estableix a la normativa el que ja preveu la llei, que està prohibit dur-hi passatgers en tots els casos, inclòs si es tracta de menors d’edat. Així mateix, també s’aplicarà la prohibició de circular per les voreres, que també afecta les bicicletes, establint només dues excepcions, d’una banda, s’autoritza la circulació en bicicleta per voreres als menors de 12 anys i els seus acompanyants, i, de l’altra, s’autoritza la circulació de bicicletes i VMP en aquells espais de vianants específicament habilitats.
En aquest sentit, segons ha assenyalat el director de Mobilitat de l’Ajuntament, Adrià Gomila, per “espais habilitats” cal entendre els “carrils bici situats en vorera” i en el cas dels carrers de vianants, “aquells espais per on poden passar els vehicles de motor”. Explicat d’una altra manera, en carrers com Portal de l’Àngel o els futurs Eixos Verds de l’Eixample, els patinets podran circular pel carril per on poden accedir els serveis de càrrega i descàrrega o els cotxes dels veïns, però no per la part més tocant a les façanes. Cal recordar que els carrers de vianants sempre reserven espai per a la circulació de vehicles d’emergència.
Altres aspectes que es regularitzaran seran l’obligació de dur llums tant al davant com al darrere i timbre, i els VMP de transport de mercaderies hauran de tenir intermitents. A més s’establirà una taxa zero d’alcoholèmia per a usuaris menors d’edat, mentre que els majors d’edat no podran conduir amb taxes d’alcohol superiors a les establertes per a altres tipus de vehicles. Finalment, s’estableix l’obligatorietat dels usuaris de patinets i bicicletes de baixar del vehicle en situacions d’aglomeració de vianants i es condiciona l’estacionament només a espais habilitats, tot i que de moment a Barcelona no hi ha ancoratges específics per a patinets elèctrics.