La Fundació Catalunya la Pedrera ha donat per finalitzades les tasques de reparació del pati de les Papallones o de Provença de la Casa Milà, el cèlebre edifici d’Antoni Gaudí conegut també com la Pedrera, situada al passeig de Gràcia de Barcelona. Segons ha comunicat la fundació, després de nou mesos de treballs el celobert ha recuperat el seu estat òptim de conservació després que el pas del temps, així com la pluja i la contaminació atmosfèrica, haguessin deteriorat aquesta part de l’edifici centenari. Les tasques dutes a terme han estat netejar, rehabilitar elements estructurals així com recuperar les textures, els colors i elements originals com els estucs, les pintures i les policromies de l’obra de Gaudí.
Aquesta és la segona actuació que es du a terme al celobert des de la restauració integral que es va fer a l’edifici entre el 1987 i el 1997 i d’aquesta manera, la Fundació Catalunya la Pedrera, responsable de la Casa Milà, manté d’aquesta manera el compromís de mantenir i conservar el patrimoni. El pla de reparació també ha inclòs tasques de serralleria, fusteria i restauració de les pintures policromades, entre d’altres. L’equip de professionals que han dut a terme les diferents reparacions de pati estan encapçalats per arquitectes, seguits de guixaires i estucadors, restauradors de pintures murals, especialistes del ferro i fusters.
El celobert està estructurat a partir de columnes i grans finestrals. Les façanes interiors destaquen per detalls artesanals com les baranes de ferro forjat i per les pintures murals naturalistes. Gaudí va ser únic en construir l’edifici al voltant de dos patis centrals. Els patis compleixen una funció essencial. Entre columna i columna hi ha grans finestrals que faciliten una millor il·luminació i ventilació a les sis plantes d’habitatges. En aquest pati de forma el·líptica destaca l’escala pont per accedir al pis principal, amb una estructura de ferro que la fa volar per economitzar espai interior. A les parets del pati trobem restes de pintures murals de motius florals, agrupades en la part central, i a sota de les finestres.
Patrimoni mundial
La Pedrera va ser declarada per la UNESCO Bé cultural del patrimoni mundial pel seu valor universal excepcional l’any 1984. També forma part del Patrimoni Arquitectònic Històrico-artístic de la ciutat de Barcelona, amb la categoria A, i és Bé Cultural d’Interès Nacional per la Generalitat de Catalunya, la màxima distinció i protecció patrimonial, entre altres reconeixements. Les tasques de reparació del pati de Provença han seguit les directrius marcades per la Fundació Catalunya la Pedrera en conservació i manteniment continuat de la Pedrera. Totes les actuacions i intervencions sobre l’edifici es fan seguint les directrius pròpies de la disciplina específica de la restauració i intervenció en el Patrimoni sota principis de mínima intervenció i compatibilitat de materials i tecnologies aplicades, i supervisades per les comissions de Patrimoni de l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya.
Com ha explicat la Fundació, les feines de reparació han consistit a revisar els estucats, tractar els elements metàl·lics, impermeabilitzar el canal de recollida d’aigua i la superfície horitzontal del terrat. El pla de reparació també ha inclòs tasques de serralleria, fusteria i restauració de les pintures policromades, entre d’altres. El pati està estructurat a partir de columnes i grans finestrals. Les façanes interiors destaquen per detalls artesanals com les baranes de ferro forjat i per les pintures murals naturalistes.
El procés de recuperació de les pintures s’ha basat en l’eliminació de la brutícia superficial i aplicació d’un tractament biocida per eliminació de líquens localitzats. També l’eliminació de les eflorescències salines, consolidació i fixació de la capa de policromia descohesionada, sanejament de morters amb esquerdes, laminatges o separats del seu suport original i aplicació de capa protectora aïllant. Les pintures murals dels patis interiors de la Pedrera són especials perquè en el seu origen estaven totalment revestits amb policromies fins a la línia de cornisa des d'on arrenca la mansarda de principis del segle XX. El pintor Aleix Clapés (1846 – 1920) va ser l’encarregat de dirigir, entre 1909 i 1911, la decoració pictòrica de la Pedrera-Casa Milà. Segons ha indicat la fundació, no es disposa de documents originals que ens puguin mostrar la totalitat de la decoració dels paraments verticals del pati.
Intervenció als anys 90
Després d’anys de deteriorament i oblit, als anys 90 del segle passat es va intervenir globalment en l’edifici i es van restaurar a fons tots els elements patrimonials significatius. Es va comprovar que les pintures dels murs del pati havien anat patint les inclemències del temps i l'abandonament, i que només quedaven restes en aquells llocs protegits per cornises o ampits de finestres. Les que coincidien amb la vertical de les gàrgoles, havien anat desapareixent per l'acció de l'aigua de pluja. La finalitat de les múltiples restauracions que s’han dut a terme han estat per reforçar, aportar resistència i protegir els materials pictòrics davant dels agents externs, de manera que es puguin mantenir durant més temps, intentant frenar la rapidesa en que es produeixen aquestes alteracions pels efectes atmosfèrics.