El dia 30 de desembre del 1924, fa un segle, va circular per primer cop a Barcelona un nou sistema de transport públic, l’anomenat ferrocarril metropolità, un tren pensat per a distàncies curtes i urbanes, amb alta capacitat i molta freqüència de pas i infraestructura segregada -en túnel, trinxera o viaducte- que ja funcionava en altres grans ciutats europees com Londres (1863), Budapest i Glasgow (1896), París (1900), Berlín (1902) i Madrid (1919). Aquell dia de finals d’any va entrar en servei el Gran Metro, en un tram de l’actual L3, entre les estacions de Lesseps i Catalunya, que va significar el tret de sortida d’un viatge que, cent anys després, continua endavant  amb importants projectes d’expansió sobre la taula.

🚇 Així serà el centenari del Metro de Barcelona: llibres, exposicions i visites a estacions fantasma

De fet, encara que la data per commemorar aquest centenari és la del 30 de desembre, aquest llarg viatge va començar uns anys abans, amb la constitució de les empreses que es preparaven per explotar l’incipient ferrocarril metropolità. El 1920 es va constituir la companyia Ferrocarril Metropolità de Barcelona S.A. que promovia el que va acabar sent el Metro Transversal, avui en dia part de l’L1 entre la desapareguda estació de la Bordeta i Catalunya, i el 1921 va prendre cos la societat Gran Metropolità de Barcelona, que va avançar-se en l’execució de les obres i aquell mateix any ja treballava en els túnels del Gran Metro.

Aquesta competició entre dues companyies va fer eclosió amb l’entrada en servei del Gran Metro el penúltim dia del 1924 i del Metro Transversal el 10 de juny del 1926, conformant una incipient xarxa de Metro que amb el pas dels anys va anar creixent fins a la trama actual, que compta, juntament amb els serveis urbans de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i el Funicular de Montjuïc amb 12 línies i 193 estacions i una extensió de 170 quilòmetres, una distància equivalent a la que separa Barcelona de Salses i Alcanar, al nord i al sud de Catalunya. I això que va quedar al calaix el projecte del Metropolità Circular, que ell tot sol proposava 75 quilòmetres de línies.

Imatges del passat... 

D’aquell 30 de desembre del 1924, en tot cas, queda una fotografia per la història, la de les forces vives -capellans, militars i autoritats civils- encapçalades per l’infant Ferran de Baviera -gendre i representant d’Alfons XIII-, reflex de l’època en que va tenir lloc la  inauguració, la dictadura militar de Primo de Rivera. Ara bé, un repàs a les inauguracions de noves estacions i línies al llarg del temps és també un recorregut dels canvis de règim, amb fotografies encapçalades, segons el moment, pel president de la Generalitat Francesc Macià; el dictador feixista Francisco Franco; l’alcalde franquista Josep Maria de Porcioles; el príncep i hereu de Franco Joan Carles; el president de la Generalitat Jordi Pujol i els alcaldes democràtics Narcís Serra, Pasqual Maragall i Joan Clos.

Inauguració del metro de Barcelona el 30 de desembre del 1924 / Foto: TMB
Imatge del 1949 de les obres del Metro a la plaça de les Glòries / Foto: TMB
Obres al Metro a la dècada dels anys 50 del segle passat / Foto: TMB

Ara bé, més enllà de qui surti a les fotos, l’important d’aquest centenar d’anys ha estat, d’una banda, el creixement de la xarxa, i de l’altre, la seva popularització esdevenint un transport públic capaç de desbancar el tramvia i la xarxa de bus al llarg de les dècades com a sistema líder en la mobilitat barcelonina. Així, aquelles incipients línies del 1924 i 1926 es van anar allargant i complementant amb altres línies, de vegades a pas de puça i de vegades amb onades de paquets d’inauguracions, que han acabat teixint la xarxa actual, amb 12 línies, per bé que de diferent consideració i utilitat.

...i projeccions del futur

En tot cas, el centenari del Metro arriba amb molts plans de futur sobre la taula, sovint llastats per ajornaments eterns, com la conclusió de la línia bessona L9/10, que està en obres en el seu tram central amb l’objectiu de començar a obrir estacions l’any 2027. També està en obres el perllongament urbà de l’L8 d’FGC, que unirà les estacions de Plaça Espanya i Gràcia, mentre que s’han reactivat projectes com els allargaments de les línies L2 -travessant Montjuïc- i L4 -fins a la Sagrera-. No acaben aquí els plans, ja que també n’hi ha respecte a altres línies, l’L1 a Badalona o l’L3 cap al Baix Llobregat, entre d’altres.

Mentre tot això no arriba, el que sí que començarà el dia 30 és l’inici del centenari, amb un conjunt d’activitats entre les quals destaquen un seguit d’exposicions, restauració de vagons històrics, la publicació de llibres i la visita a espais normalment inaccessibles, com les estacions fantasma. Amb tot, i a diferència d’altres celebracions com el norantè aniversari, no hi ha previst cap viatge en vagons històrics. El centenari, que durarà un any des del 30 de desembre d’aquest 2024 fins al mateix dia del 2025, començarà amb una acció a l’estació de Passeig de Gràcia, una de les centenàries, que originalment duia el nom d’Aragón com a tret de sortida de tot un any de celebració que reflectirà el llarg i centenari viatge que ja ha fet el Metro de Barcelona.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!