Un centenar d’entitats i organitzacions de Barcelona ha reclamat mesures perquè les motos no puguin estacionar a les voreres de la ciutat. El moviment 'Recuperem Les Voreres. Fem fora les motos de les voreres' ha exigit al consistori que aquesta petició s'inclogui en la modificació de l'Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles que l'equip de govern pretén aprovar en el ple de febrer. Així, ha proposat que s'impulsi una moratòria d'un any per fer-ho possible, de forma que la ciutat i els seus veïns i veïnes puguin acabar de preparar-se. Ha suggerit que es reguli l'estacionament d’aquests vehicles en espais fins ara dedicats exclusivament als cotxes com les zones verdes i blaves, o les àrees de càrrega i descàrrega fora d’horari.
En un comunicat, les entitats han alertat que l’actual “context d’emergència climàtica”, l’evidència científica de “l’impacte negatiu sobre la salut” provocat pel trànsit motoritzat i l’alta sinistralitat, “fa indispensable desincentivar l’ús d’aquest tipus de vehicles i afavorir els modes de transport sostenibles”.
Els cotxes no hi són des de principis dels 90
Així mateix, han remarcat que la llei estatal sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària “prohibeix l’aparcament de vehicles a motor a sobre de les voreres”. En aquesta línia, han advertit que a Barcelona els cotxes van baixar de les voreres a principis dels 90, però no les motos. “L’Ordenança de circulació de vianants i de vehicles permet explícitament des del 2006 l’estacionament de motos a les voreres quan es compleixen determinades condicions”, ha recordat el col·lectiu que ha lamentat que a la ciutat “diàriament hi ha 90.000 motos i ciclomotors estacionant a les voreres sense complir les condicions establertes a la normativa municipal”. Alhora, ha assegurat que aquests vehicles ocupen 260.000 metres quadrats d’espai públic “creant situacions de risc”.
A més, han recordat que tot i que l’Ajuntament i la Guàrdia Urbana han impulsat diverses campanyes informatives sobre la normativa d’aparcament de motocicletes cap ha resultat eficaç. “Es dona l’agreujant que l’Ajuntament de Barcelona ha declarat que no farà complir la normativa fins que no solucioni el nombre d’aparcaments de moto a calçada”, han indicat les entitats.
“L’urbanisme està canviant la ciutat per recuperar espai públic per al veïnat i prioritzant la mobilitat activa”, ha assenyalat el moviment que ha considerat “incomprensible” que aquesta transformació no vagi acompanyada d’un canvi a l’ordenança que alliberi espai a totes les voreres de la ciutat i garanteixi el dret a l’accessibilitat de tota la ciutadania. Tot plegat s’emmarca en la iniciativa ‘Recuperem Les Voreres | Fem fora les motos de les voreres’ impulsada per entitats com Catalunya Camina, ECOM, BACC, FAVB, Eixample Respira, PTP, P(A)T i Revolta Escolar.