Segons dades del 2022, unes 90.000 motocicletes aparquen malament a Barcelona cada dia, de les quals un 84% ho fa sobre vorera en llocs on no es pot fer. Així mateix, en els darrers mesos, la política de l’Ajuntament de Barcelona ha estat la d’incrementar les places d’aparcament per a motos en calçada com a mesura que comportarà alliberar les voreres, i és aquest el motiu, per exemple, de les actuals intervencions als carrers de Muntaner i Aribau, on s’elimina un carril de circulació per crear places d’aparcament per a vehicles de dues rodes amb l’objectiu de fer-les baixar de les voreres.

Aquesta estratègia, però, ha “fracassat”, segons assenyala la campanya Recuperem les voreres, que en nou embat ha donat a conèixer un manifest impulsat per Catalunya Camina, ECOM, BACC, la Federació d'Associacions de Veïns, Eixample Respira, PTP, P(A)T i Revolta Escolar i signat per més d’un centenar d’entitats, bona part d’elles associacions de familiars d’alumnes de centres escolars de la ciutat, reclama més “voluntat política per treure les motos de les voreres”. El text, donat a conèixer aquest dijous, assegura que estudis propis del mateix consistori demostren que no han funcionat les intervencions per buidar les voreres de motocicletes i que hi ha una ordenança pendent d’aprovació des d’abril del 2023 que podria incloure la prohibició.

La moto contribueix de manera significativa a la contaminació de l’aire, és la principal font de soroll a la ciutat, el mitjà amb més accidentalitat i que ocupa més espai de vianants”, assenyalen, per afegir que les entitats impulsores s’han reunit amb els grups municipals Trias per Barcelona, PSC, Barcelona en Comú i ERC per presentar i demanar suport a la inclusió a les ordenances de circulació de la prohibició d’estacionar motos a les voreres i han indicat que “cap dels grups polítics ha expressat voluntat de modificar la normativa”. Tant els grups polítics com el mateix govern municipal s’haurien inclinat, en aquestes trobades amb els impulsors de Recuperem les voreres en la necessitat de fer campanyes informatives i sancionadores, així com en incrementar l’estacionament en calçada.

Ara bé, segons les entitats impulsores, “aquesta estratègia no ha tingut cap tipus d’impacte en la indisciplina a l’hora d’estacionar les motos”, i a partir de l’informe “Evolució de la indisciplina d’estacionament a la ciutat de Barcelona. Novembre 2022 - febrer 2023” conclouen que “tot i les 13 campanyes de l’Ajuntament per fer complir la normativa i la creació de 25.000 places d’aparcament per a motos en calçada, des del 2016 la taxa d’indisciplina de motocicletes en vorera es manté en els mateixos valors”, i per això demanen la prohibició de l’estacionament en vorera, establint una moratòria d’un any en l’aplicació de la prohibició i permetre a les motocicletes l’estacionament en espais dedicats al cotxe, com zones verda i blava i zones de càrrega i descàrrega fora d’horari. Això sí, segons els mateixos promotors, cap dels quatre principals grups polítics de Barcelona assumeix aquestes peticions.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!